Nytt samarbete mellan Svenskmärkning och Krav

En önskan om tydligare ursprungsmärkning från svenska Krav-producenter och ökad medvetenhet hos konsumenter ligger till grund för ett nytt samarbete mellan företrädarna för Krav och Från Sverige-märkningen.

Nu ska det bli lättare att hitta Krav-märkta produkter med svenskt ursprung. Foto: Towe Johnson

– Vi vill tillsammans med KRAV göra det tydligt och underlätta valet för de konsumenter som både vill handla svenskproducerade och ekologiska KRAV-märkta produkter, säger Ulrika Ekström, vd för Svenskmärkning AB som äger den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, i ett pressmeddelande.

Inom samarbetet kommer bland annat ett gemensamt skylt- och marknadsföringsmaterial för butik att tas fram.

– Flera svenska KRAV-bönder, som exempelvis äppelodlare, har framfört att de vill tydliggöra att produkterna både är svenskodlade och KRAV-godkända. Här kan man exempelvis ta fram klistermärken med båda märkningarna. Genom detta samarbete hoppas vi kunna gå svenska producenter tillmötes för att öka deras synlighet och försäljning, säger Anita Falkenek, vd för Krav.

Styrelsen för Svenskmärkning har även beslutat att sänka årsavgiften från 3 000 kronor till 500 kronor för företag som omsätter upp till nio miljoner kronor. Beslutet ska underlätta för mindre företag som vill använda båda märkningarna.

Kriterier och rutiner för Från Sverige-märkningen och för Krav kommer inte att förändras, och respektive organisation kommer ansvara för sina avtal, kriterier och administration. Det kommer inte heller ske någon förändring gällande varumärkenas utseenden.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 02 mars 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Lagstiftning botar inte handelns övertag

Diskussionen om de få stora företagens enorma dominans i svensk livsmedelshandel är inte ny. Branschorganisationen Livsmedelsföretagen uppger att den största livsmedelskedjan har en marknadsandel om över 50 procent och att de tre största aktörerna tillsammans kontrollerar 90 procent av våra dagligvaruinköp. I jordbruket och jordbrukets kooperativa företag har vi generellt inte lyckats matcha dagligvaruhandelns växande affärskraft. Istället är det nu lagstiftaren som försöker rädda affärsklimatet i livsmedelskedjan.

 

Kommentera