Konsumentundersökningar värdefullt verktyg för Svenskt Kött

Varje vecka året runt mäter Svenskt Kött förtroendet hos konsument för svensk köttproduktion. Nytt är att även förtroendet för slakten mäts. 

Isabel Moretti är vd på Svenskt Kött.
Foto: Svenskt Kött

I tio års tid har Svenskt Kött har följt konsumenternas förtroende för djurhållningen i Sverige. Resultaten visar på ett högt och relativt stadigt förtroende. 

För att fånga upp hur opinionsläget påverkar förtroendet på kort sikt intervjuas även 200 personer varje vecka, vilket exempelvis ger en indikation på påverkan av olika medierapporteringar.

– Ett intressant resultat vi fick i början av året var att Uppdrag granskning, som sändes vecka 4, gav ett ganska litet, negativt utfall på förtroendet. Det stora tappet fick vi under vecka 3 när TV4 visade bilder från Rögla slakteri. Då hade vi ett ras på i snitt 15 procent. Men redan veckan efter vände förtroendet igen och vecka 4–5 var vi tillbaka på samma nivå som innan, trots att Uppdrag granskning sände sitt inslag här, berättar Isabel Moretti, vd på Svenskt Kött, i ett pressmeddelande.

Lägre förtroende för grisslakt

Nytt är att det förutom frågor kring produktionen, även ingår frågor kring förtroendet för slakt. 40–45 procent anger att de har högt eller mycket högt förtroende för slakt av gris, nöt och lamm. Lägger man till de som svarar att de vare sig är negativa eller positiva tillkommer ytterligare 20–30 procent. Gris är det djurslag som sticker ut med lägre siffror för förtroendet för slakt. 

Svenska konsumenter litar i hög grad på uppfödningen av gris, nöt och lamm i landet. Sämre är det med förtroendet för grisslakten. 
Foto: Mostphotos

– Vår analys just nu är att den kritik som finns hos vissa konsumenter vad gäller bedövning av gris slår igenom i siffrorna, men det är en fråga som vi vill titta närmare på för att förstå skillnaderna, förklarar Isabel, och konstaterar: 

– Den långsiktiga mätningen som vi gjort i tio år, kombinerat med dessa veckovisa mätningar, ger oss otroligt viktig information. Vi får data och fakta som hjälper oss att följa och förstå konsumenterna, vilket underlättar när vi som bransch tar ut riktningen för framtiden.

Emma Sonesson
Emma Sonesson
Tel: 073-6504983
E-post: emma@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 02 mars 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Lagstiftning botar inte handelns övertag

Diskussionen om de få stora företagens enorma dominans i svensk livsmedelshandel är inte ny. Branschorganisationen Livsmedelsföretagen uppger att den största livsmedelskedjan har en marknadsandel om över 50 procent och att de tre största aktörerna tillsammans kontrollerar 90 procent av våra dagligvaruinköp. I jordbruket och jordbrukets kooperativa företag har vi generellt inte lyckats matcha dagligvaruhandelns växande affärskraft. Istället är det nu lagstiftaren som försöker rädda affärsklimatet i livsmedelskedjan.

 

Kommentera