Krav satsar digitalt för ökad tillgänglighet

Med en ny digital plattform och en helt ny app ska det bli lättare att ta del av Krav:s regler. Målet med den digitala satsningen är att reglerna ska bli mer användarvänliga och att det ska bli lättare att hitta det man söker.

Krav presenterar en ny digital plattform och en ny app där det går att ta del av organisationens regler i sin helhet, och man kan även sortera efter regler som berör ens egen produktion. Foto: Isabella Odmark

Ledorden i arbetet har enligt Krav varit tillgänglighet och enklare navigering. Både hemsidan och appen är nu utrustad med en sök-funktion, och det ska även enkelt gå att klicka sig vidare bland andra interna regler, definitioner, externa hjälpmedel eller kompletterande uppgifter som man vill ta del av.

En annan nyhet är filter-funktionen, och det går exempelvis att filtrera på nya regler, regler som kan ge en större avvikelse eller Krav:s regler som ligger utöver de regler som har stöd i EU:s förordning för ekologisk produktion.

– Den nya digitala plattformen är en del i vårt övergripande mål att skapa användarvänliga verktyg och med detta hoppas vi kunna förenkla och öka tillgängligheten till KRAVs regler för kunder och berörda partners, säger KRAVs vd Anita Falkenek, i ett pressmeddelande.

Både på hemsidan och i appen går det att ta del av nyheter och ändringar i både aktuella dokument och kommande regelutgåvor.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 05 mars 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Lagstiftning botar inte handelns övertag

Diskussionen om de få stora företagens enorma dominans i svensk livsmedelshandel är inte ny. Branschorganisationen Livsmedelsföretagen uppger att den största livsmedelskedjan har en marknadsandel om över 50 procent och att de tre största aktörerna tillsammans kontrollerar 90 procent av våra dagligvaruinköp. I jordbruket och jordbrukets kooperativa företag har vi generellt inte lyckats matcha dagligvaruhandelns växande affärskraft. Istället är det nu lagstiftaren som försöker rädda affärsklimatet i livsmedelskedjan.

 

Kommentera