Ekologiska Lantbrukarna: vill se engagemang i hela kedjan

Ökat engagemang från medlemmarna och en stark uppmaning till handeln. På Ekologiska Lantbrukarnas årliga Ekodagar tillika riksstämma diskuterades ekolantbrukets nya landskap av konsumenttrender och ett stämmouttalande med hög uppslutning bakom antogs.

På årets riksstämma deltog totalt runt 170 medlemmar, vilket är motsvarande antal vid en vanlig fysisk stämma. En av de viktigaste slutsatserna från årets stämma förklarar Sofia Sollén-Norrlin såhär: – Det är att vi behöver höja rösten om vikten av att vi har en lönsamhet i ekolantbruket, att det finns ett aktivt marknadsarbete för att öka försäljningen och driva produktutvecklingen. Och det engagemanget måste finnas i hela kedjan. Foto: Ekologiska Lantbrukarna

På årets Ekodagar, 17–18 mars, handlade temat om ekobondens relation till kunden, något som berördes både utifrån trender, marknadsföring och konsumentanalyser. Ett aktivt deltagande och ett inspirerande tema, så beskriver föreningens verksamhetsledare, Sofia Sollén- Norrlin, dagarna.

– Det finns en stor vilja att ta ännu mer kontakt med och ha en ännu starkare relation hela vägen till kund hos våra medlemmar, även fast man inte säljer direkt själv så vill många engagera sig i nästa led i kedjan.

Dubbla mervärden

Ida Lind, kommunikationsstrateg och Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetsledare, var konferencierer för årets ekodagar. Trots digitala dagar var det enligt Sofia, förvånansvärt mycket som vanligt.
– Rent energi- och inspirationsmässigt har det varit lika bra som andra år. Foto: Skärmbild Ekologiska Lantbrukarna

Ökningen av ekoförsäljningen som skett under många år har den sista tiden stagnerat och stannat på en platå. Vilket också skett till förmån för många andra mervärden. Anita Falkenek, vd på Krav, föreläste under temadagen och lyfte begreppet ”grönmattning”, utmattning av grön reklam, och många märkningar för kund att hålla koll på i butik.

– Konsumenterna är mer än någonsin angelägna att handla hållbart, de vill verkligen göra rätt saker. Men samtidigt är de mer förvirrade än någonsin över vad man ska välja, sa Anita som poängterade att det behöver jobbas mer med helheten i marknadsföring istället för olika delar av hållbarhet.

Det var även något Anton Järild från Organic Sweden tog upp när han berättade om hur trenderna går hos konsument.

– Vi ser att det ekologiska behöver marknadsföras mer utifrån dubbla mervärden. Att det är ekologiskt och lokalproducerat. För de mervärden som eko bidrar med som exempelvis biologisk mångfald blir ännu mer påtagliga om det också är lokalt.

Men inom e-handeln ser siffrorna annorlunda ut än i butik. Andelen ekologiskt i onlinebutikerna är ofta två till tre gånger högre förklarade Anton Järild. Vilket också bekräftades av Måns Blockert på Mathem som berättade att över 20 procent av de matvaror som klickas hem från deras nätbutik i dag är ekologiska/kravmärkt.

– Det är spännande vad den utvecklingen kan innebära för ökningen av ekomarknaden. Så där hoppas vi att vi kan jobba mer med det ledet av kedjan. Det är bra att antalet försäljningsvägar till konsument utmanas så att det inte bara är de stora på dagligvaruhandelssidan, som i dag nästan står för en monopolliknande situation, säger Sofia.

En kämpaglöd

Att försäljningen av eko bromsat in har skett samtidigt som dagligvaruhandeln också minskat exponeringen av eko med 33 procent sedan 2016, enligt företaget Matpriskollens undersökningar som Organic Sweden hänvisade till. Följden har blivit sänkta råvarupriser på marknaden under en tid då också många lantbrukare ställt om. Det har varit en tid som slagit olika ut hos medlemmarna.

– Det tar ett tag innan den insikten börjar falla på plats och många får förstås en känsla av frustration över svag lönsamhet men också kämpaglöd. Fler och fler ekolantbrukare vill mobilisera också för att marknadsföra, jobba för och prata mer om de ekologiska mervärdena, och hur man kan påverka sin marknad, säger Sofia.

Uppmaning till handeln

Ica, som också var med under temadagen, presenterade koncernens nya hållbarhetsarbete. Att handelns ansvar var något som engagerade medlemmarna märktes tydligt på energin i det digitala rummet, förklarar Sofia.

– Trots handelns mål så har deras engagemang minskat de senaste åren. Nu måste de visa att de menar allvar, det räcker inte att bara ha en strategi där man sätter eko i topp och sen inte jobbar för att öka försäljningen i butik.

Det är också mot handeln som Ekologiska Lantbrukarna nu riktar en skarp uppmaning att höja ambitionsnivån i hållbarhetsarbetet med ekologiskt. I ett stämmouttalande som antogs under stämman efterfrågar föreningen fler nya produkter utvecklade på svensk ekoråvara såsom mejeriprodukter, bröd, charkuterier och vegetariska produkter. Medlemmarna efterfrågar också kraftfulla satsningar på att ekologiskt exponeras och marknadsförs i butik samt att handelns prispåslag ska vara rimligt i relation till konventionella motsvarigheter.

Towe Johnson
Towe Johnson
Tel: 073-925 05 41
E-post: towe@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 25 mars 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste