Fågelinfluensan gör att hela branschen är på tå

Maria Donis är vd för branschorganisationen Svensk Fågel. Hon menar att det fortsatt finns en stor efterfrågan på svensk matfågel, men att hotet om fågelinfluensan är överhängande. 

 

– Vi ser en förändring i konsumtionsmönster. Man äter mer hemma och då väljer konsumenterna i större utsträckning mer svenskt. Så det gör att vi måste öka upp volymerna. Förhoppningsvis är det också en viktig signal till restaurang och besöksnäringen, att när konsumenterna får välja så väljer de svenskt. Det bör man också tillhandahålla även när man går på krogen i större utsträckning, säger Svensk Fågels vd Maria Donis.Foto: Svensk Fågel

– Fågelinfluensan gör att hela branschen nu verkligen är på tå! Det är med enorma gemensamma kraftansträngningar som vi nu jobbar för att säkerställa biosäkerheten, tillhandahålla kycklingar ut till våra lantbrukare och än mer informera och uppdatera våra medlemmar om biosäkerhet och hög beredskap, säger Maria Donis. 

Enligt henne har Svensk Fågels medlemmar gjort ett fantastiskt jobb. 

– Med en sådan aggressiv fågelinfluensa som florerar i Sverige och på kontinenten så är det viktigt att man är extra vaksam. Och gör sitt yttersta för att inte ska få nån smitta, säger hon.

I skrivande stund, i slutet av vecka tio, har ingen slaktkycklinganläggning ansluten till Svensk Fågel drabbats av konstaterad smitta. Utan det har varit smitta på en avelsanläggning för kläckägg, och på två kalkonanläggningar. 

– Men det är klart att det finns en oro, eftersom man hela tiden får information om positiva flockar runt om, nu mycket i Östergötland. Men det är oerhört viktigt att vi hela tiden påminner våra medlemmar att säkerställa att de har en beredskap i fall att, och att man bekämpar det så effektivt och snabbt som möjligt. 

För två veckor sedan hade föreningen digitala utbildningsdagar med uppfödarna. 

– Vår veterinär berättade hur det har sett ut, vad som har hänt och vad man ska tänka på om man drabbas. Vad man ska vara uppmärksam på och hur man ska agera och hantera allt om det skulle bli ett utbrott eller att man hamnar inom upprättad zon, berättar Maria.

Enligt henne har fågelinfluensan inte påverkat den svenska marknaden för matfågel. Men däremot en del på exportsidan.

– Det är helt stopp att exportera till Sydkorea, medans Hong Kong accepterar regionaliseringar. Så vi exporterar inte från gårdar som hamnar inom zon, men från resten av landet. Så det är bra. Det tog lång tid för oss att få ett godkännande från Sydkorea. Så där skulle man önska att de accepterade mer regionalisering. 

Maria berättar att EU-kommissionen driver frågan om export med Sydkorea som berör ett flertal medlemsländer. För de strider egentligen mot OIE-reglerna som anger att man ska kunna ha regionalisering. 

– Så det är fler och större länder än vi som drabbas av det här. För fågelinfluensan är dramatisk över hela Europa just nu. 

Vad är den stora utmaningen framåt?

– Närmast är det att se till att vi har produkter att leverera ut till våra medlemmars kunder. Där sker det ett stort samarbete i hela branschen för att säkerställa att det finns leveranser ut. Just nu är det ingen brist. Men vi vet inte hur det kommer att se ut här framgent. Vi har en enorm efterfrågan vilket är otroligt kul. Men samtidigt ska vi klara av att leverera. Och därför är det viktigt att vi får en snabb hantering när det gäller byggnation av nya kycklingstallar. 

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 29 mars 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste