Inga mellanhänder ökar vinsten

Det saknas en marknadsplats för livsmedel där producenten är med och tar ägandeskap över sina produkter i livsmedelskedjan. Det menar lantbrukaren och landsbygds­entreprenören Jens Thulin som nu går in som delägare i den stadigt växande digitala matbutiken Mylla Mat.

 

 Jens Thulin, köttproducent Vismarlövsgården är ny delägare i matkasseföretaget Mylla Mat och har tillsammans med Rikard Sandahl, vd och grundare, stora tillväxtplaner. 
– Det finns en jättestor efterfrågan på lokalproducerade råvaror och det finns ett utbud, men det når inte fram i dag. Jag vill se till att de som vill handla lokalt ska kunna göra det lätt och smidigt utan alltför mycket framförhållning, säger Jens. Foto: Mylla Mat


– Jag som producent själv ser det här som en möjlighet att ta kontroll över försäljningen. Att följa mina råvaror och produkter hela vägen ut till slutkonsument. Det är en möjlighet för mig att ta bättre betalt på sikt, säger Jens Thulin, ny delägare och operativ chef i det Malmöbaserade matkasseföretaget Mylla Mat.

Tilsammans med sin pappa driver Jens Vismarslövsgården med nötköttsproduktion strax öster om Malmö. År 2012 ställde Jens om produktionen till en klimatcertifierad gård och ändrade i försäljningen. ­­

– När vi började sälja köttlådor direkt till slutkonsument fick vi mer betalt och  även ett kvitto på att våra produkter höll hög kvalitet. 

För ett par år sedan träffade han Rikard Sandahl, vd och grundare av Mylla mat, som då sökte fler producenter.

– Det var inte så lägligt för oss då med ytterligare en försäljningskanal, men vi gillade idén med en gårdsbutik fast online där många av de lokala producenterna samlas på en och samma plattform, säger Jens. 

Jens första veckor som delägare i Mylla Mat har inneburit en rad gårdsbesök för att träffa nya producenter. Han vill att fler producenter ska se möjligheten i detta och välkomnar intresserade att höra av sig. 
– Drivkraften är att låta producenten ta ägandeskapet över sina råvaror i större del av livsmedelskedjan samtidigt som vi möter en stor efterfrågan, säger Jens Thulin. Foto: Vismarlövsgården

Pandemin ett kvitto

Men när kontakten med Mylla Mat återupptogs i höstas hade gården hunnit växa samtidigt som pandemin gett ett kvitto på den höga efterfrågan på lokalproducerat i samhället. Plattformen hade snabbt gått från noll till 8 000 levererade beställningar under fjolåret. Här hade en grund lämplig att skala upp etablerats och Jens, som har tidigare erfarenhet av att arbeta med e-handelsbolag, fick frågan om att gå in som delägare.

– Jag och Rikard pratade och vi bestämde att nu måste vi skapa det här på riktigt en gång för alla, en plattform och ett led i livsmedelskedjan där producenterna är med och tar ägandeskap över sina råvaror, istället för att andra aktörer gör det. 

Trenden för digital handel med livsmedel och dagligvaror växer allt starkare och många springer i den riktningen, så även de stora livsmedelsaktörerna, förklarar Jens. 

– Men det är fortfarande inte en enda som lyfter producenterna. Det är ingen som tar med dem i kedjan. Utan hela storyn med dagligvaruhandel och livsmedel i dag börjar alltid efter gården. Och tittar vi på logisiktbolagen så är det samma sak där, säger Jens och tillägger:

– Så mina förhoppningar är att skapa en nationell marknadsplats för lokala, hållbara och kvalitativa råvaror, där producenten hela tiden är i fokus.

Med de insikterna gick Jens in i bolaget 1 februari i år med en investering, men sedan även operativt, och en expansion av Mylla Mat påbörjades.

 I dag är cirka 50 producenter runtom i Malmö anslutna till marknadsplatsen, alltifrån mindre stadsodlares till större producenters produkter är med i matkassarna. Foto: Mylla Mat

Fasta logistikflöden

Han beskriver Mylla lite som en digitaliserad form av en Rekoring, men med en logistiklösning som gör att producenten kan fokusera på produktion istället för transporter. Rekoringar är bra, menar Jens, men inte alls anpassade för det köpbeteende konsumenterna har i dagsläget.

– Det är lokala råvaror i säsong på en plattform som bland annat hjälper oss att planera matkassar utifrån vad producenterna säger att de har tillgängligt just nu säger Jens, som förklarar att planerna också är att e-handeln inte bara ska innefatta det lokala utan också livsmedel i allmänhet, för att samla konsumentens inköp till en marknadsplats.

I dagsläget jobbar Mylla med de producenter som ofta redan har etablerade försäljningskanaler såsom gårdsbutik eller Rekoring. Men på sikt byggs nu en paketlösning där fasta logistikflöden utvecklas bland annat tillsammans med några lokala slakterier.

– Det öppnar upp för alla de producenter, vilket är väldigt många, som kanske inte har tekniska förutsättningar, tiden eller orken själva.

Geografisk spridning

Tanken är att plattformen och antalet producenter ska växa i takt med att bolaget växer, och spridas längre upp i landet. Målet är att redan i år komma upp i 25 000 matkassar och landa på en omsättning om 10–12 miljoner kronor.  Nästa år planeras den första geografiska expansionen och då ligger Stockholm och Göteborg först på tur, men även Köpenhamn är intressant.

Största utmaningen för att realisera den målbilden handlar om logistiken. I dag har Mylla en körslinga runtom i Skåne som plockar upp hos de mindre producenterna medan de lite större ofta lämnar varor i egen regi. Leveranserna av matkassar sker en gång i veckan utifrån olika utlämningshubar i Malmö och Lund. Men målet är att kunna använda en och samma logistiktjänst både från producent och till slutkonsument, samt med hemleverans och utlämningsställen i hela Skåne till påsk.

En del av kakan

Ambitionerna tillika visionerna är högt satta men satsningarna ligger också i tiden.

– E-handeln går som tåget nu i hela branschen, men mest har det märkts på dagligvaror. Men det som gynnar oss mest nu är ju människors beteenden kring att handla livsmedel och flera har testat matkassar från exempelvis dagligvaruhandeln.

Att de större aktörerna inom e-handel har större muskler och ekonomi är ett faktum men Jens framhäver att Mylla är unika genom att ha producenterna med sig.

– I dag sker ju ett påslag i varje led hos de stora aktörerna, vilket konsumenten är beredd att betala men producenten får ju inte ett öre mer, oavsett fler mervärden längs vägen. Och det är en del av den kakan vi vill att producenterna ska ta del av.

 

Mylla Mat

Mylla växte fram på startup-inkubatorn MINC i Malmö under 2019 med en tydlig mission om att göra det enklare att äta lokal mat i säsong. Under 2020 har Mylla byggt upp en skalbar modell för att leverera gårdskassar samt råvaror och produkter direkt från lokala producenter till konsumenter. Under bolagets första riktiga år levererades knappt 8 000 gårdskassar, fem nya medarbetare tillkom och omsättningen landade på knappt 3,5 Mkr.

Vismarlövsgården

På Vismarlövsgården öster om Malmö bedriver Jens Thulin med sin familj en klimatcertifierad nötköttsproduktion. Jens driver också Vismarlövs Brygghus som är ett ölbryggeri samt äger Assartorps Säteri som byggs upp till en samlingsplats för landsbygdsutveckling.

 

Towe Johnson
Towe Johnson
Tel: 073-925 05 41
E-post: towe@ja.se

 

Artikeln publicerades söndag den 04 april 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Lagstiftning botar inte handelns övertag

Diskussionen om de få stora företagens enorma dominans i svensk livsmedelshandel är inte ny. Branschorganisationen Livsmedelsföretagen uppger att den största livsmedelskedjan har en marknadsandel om över 50 procent och att de tre största aktörerna tillsammans kontrollerar 90 procent av våra dagligvaruinköp. I jordbruket och jordbrukets kooperativa företag har vi generellt inte lyckats matcha dagligvaruhandelns växande affärskraft. Istället är det nu lagstiftaren som försöker rädda affärsklimatet i livsmedelskedjan.

 

Kommentera