Nytt samarbete i Skåne

Hushållningssällskapet Skåne och Skånesemin vill stärka de Sydsvenska mjölk- och nötköttsproducenterna, och inleder ett fördjupat samarbete.

Skånesemin och Hushållningssällskapet Skåne ska genom samarbete stärka mjölk- och nötköttsproducenterna i Skåne Foto: Carolina Wahlberg

I förra veckan godkändes organisationsmedlemskapet efter att Skånesemin, som är en ekonomisk förening, infört nödvändiga ändringar i stadgarna. De båda organisationerna kommer från och med nu att bland annat jobba med fler gemensamma utvecklingsprojekt samt samarbeta kring fältförsök, markkartering och kompetensutveckling. En person från Hushållningssällskapet Skåne, kommer också att ingå i Skånesemins styrelse.

Till gagn

– Jag ser ett stort mervärde för både personal och lantbrukare med det fördjupade samarbetet. Framöver kommer vi gemensamt fortsätta arbetet med att utveckla tjänster som står lantbrukarna till gagn, säger Christoffer Isenstråle vd Skånesemin ekonomisk förening, i ett pressmeddelande.

Fältförsök med vall

Även Hushållningssällskapet Skånes vd Sven Fajersson är nöjd med det nya samarbetet.

– Då våra verksamheter kompletterar varandra bra ser vi ett stort värde i att kunna erbjuda en helhet. Samarbetet kommer utvecklas successivt men vi har redan nu börjat diskutera kring möjliga fältförsök i vall vilket vi vet är mycket efterfrågat, säger han.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 06 april 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Lagstiftning botar inte handelns övertag

Diskussionen om de få stora företagens enorma dominans i svensk livsmedelshandel är inte ny. Branschorganisationen Livsmedelsföretagen uppger att den största livsmedelskedjan har en marknadsandel om över 50 procent och att de tre största aktörerna tillsammans kontrollerar 90 procent av våra dagligvaruinköp. I jordbruket och jordbrukets kooperativa företag har vi generellt inte lyckats matcha dagligvaruhandelns växande affärskraft. Istället är det nu lagstiftaren som försöker rädda affärsklimatet i livsmedelskedjan.

 

Kommentera