Stort förtroende för svensk livsmedelsindustri

2013 började bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen mäta svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin. Då svarade 63 procent att det hade stort förtroende, och sedan dess har kurvan pekat rakt uppåt.

I en ny undersökning svarade 91 procent av svenskarna att de hade stort förtroende för svensk livsmedelsindustri. Foto: Isabella Odmark

I mätningen som utfördes i november 2020 svarade 91 procent att de har stort förtroende för svensk livsmedelsindustri, vilket är den högsta siffran sedan mätningarna började.

− När coronapandemin slog till våren 2020 utsattes industrin för stora påfrestningar. Många svenskar började hamstra livsmedel, men våra medlemsföretag höll igång produktionen och fyllde snabbt på i butikshyllorna. Tack vare deras rådighet uppstod det aldrig någon matbrist. Företagen tar frågor om pålitlighet, säkerhet, hållbarhet och kvalitet på största allvar, och deras sätt att hantera den här krisen har stärkt konsumenternas redan stora förtroende, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Undersökningen, som genomförs årligen, utfördes av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Totalt genomfördes 1 138 intervjuer, i Demoskops riksrepresentativa internetpanel.

Utvecklingen i andelen som i undersökningen svarat att de har ganska eller mycket stort förtroende för svensk livsmedelsindustri:

Februari 2013: 63 %

Oktober 2014: 80 %

Oktober 2015: 81 %

Oktober 2016: 85 %

Oktober 2017: 87 %

November 2018: 87 %

November 2019: 89 %

November 2020: 91 %

Källa: Livsmedelsföretagen

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 14 april 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste