7 av 10 beredda att betala mer för svenskt

Allt fler tycker det är enklare att se ursprunget på livsmedel. Enligt en ny undersökning utförd på uppdrag av Svenskmärkning anser 40 procent att det är enkelt att se ursprunget, jämfört med 25 procent 2016. 70 procent är även beredda att betala mer för svenska livsmedel. 

75 procent svarade i undersökningen att ursprungsmärkning underlättar när de handlar mat. Foto: Joel Watz/Svenskmärkning AB

– Det är bra men vi vet att det kan bli ännu bättre. Det ska självklart vara lätt att hitta svenska råvaror, livsmedel och växter i butiken. Därför satsar vi, tillsammans med livsmedelskedjorna och företagen som märker med Från Sverige-märkningen, kraftfullt på kommunikation för märket i butik och digitalt under 2021. Mer än tre av fyra konsumenter vill ha en tydlig Från Sverige-märkning på varorna och vägledning i butik, säger Ulrika Ekström, vd på Svenskmärkning, i ett pressmeddelande.

Högt förtroende

84 procent av konsumenterna känner till Från Sverige-märkningen. Högst kännedom finns bland unga vuxna upp till 29 år, vilka också är beredda att betala mer för svenska råvaror och livsmedel. I den åldersgruppen svarade 87 procent att de var beredda att betala mer om de visste att kött, mjölk och ägg hade svenskt ursprung. I övriga ålderskategorier låg siffran på runt 70 procent. Av samtliga deltagare svarade 73 procent att de är beredda att betala mer, och kvinnor var något mer benägna att betala mer än män.

Av de som känner till Från Sverige-märkningen svarar 83 procent att de har stort förtroende för märkningen, vilket enligt Svenskmärkning går att jämföra med förtroendet generellt för information om ursprung som ligger på runt 60 procent.

— Vi är tydliga i vår kommunikation om vad märket står för; att råvaran ska vara odlad eller född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Tydliga kriterier påverkar förtroendesiffrorna mycket positivt. Då vet man vad man får, säger Ulrika Ekström.

Mer medvetna

På frågan om varför man väljer svenska livsmedel svarar 84 procent att de vill gynna svenska bönder. Andra faktorer som göra att man väljer svenskt är lägre användning av antibiotika, kortare transporter, bättre djurskydd och att det är bra ur klimat- och miljösynpunkt.

— Pandemin påverkar, men de starka siffrorna är inte enbart en corona-effekt, menar Ulrika Ekström. Vi har sett en stadig ökning av intresset för svenskproducerat. Konsumenterna blir allt mer medvetna och väljer gärna produkter som inte har ”rest långt”. Det gäller oavsett om det är ekologiska eller konventionellt producerade produkter.

Fakta ur undersökningen:

9 av 10 konsumenter anser att svensk livsmedelsindustri är viktig (92%)

8 av 10 konsumenter vill gynna svenska bönder (84%)

7 av 10 tycker att ursprungsmärkning underlättar när de handlar mat (75%)

7 av 10 tycker det är viktigt med svenska råvaror (69%)

7 av 10 är beredda att betala mer för svenska råvaror (73%)

Undersökningen genomfördes av Demoskop i januari 2021, med webbaserad panel med 1109 deltagare. Undersökningen utförs årligen.

Källa: Från Sverige

 

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 16 april 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste