Törsjöväxt satsar på egna havregryn

Idén att börja förädla den egna havren till havregryn och sälja under eget varumärke kom Johan och Alexander Pettersson från Törsjö på i slutet av förra årets vårbruk. Nu, mindre än ett år senare, finns havregrynen att köpa i ett femtiotal butiker i och runt Örebro.

 

Johan och Alexander Pettersson driver tillsammans med sina föräldrar Törsjöväxt AB utanför Örebro. Efter att länge funderat på hur de skulle vidareutveckla gården landade de i idéen att börja förädla den egna havren till havregryn. Foto: Isabella Odmark

 

– Vi hade funderat ett tag på hur vi skulle kunna vidareutveckla gården. En förmiddag kom vi på det här, och redan på eftermiddagen började jag undersöka vem som kunde hjälpa oss, berättar Johan. 

På familjegården utanför Örebro brukas i dag cirka 570 hektar, varav 150 hektar är ekologiskt och det är där havren som blir havregryn ingår. Första tanken var att skaffa en egen anläggning för tillverkning av havregrynen, men efter lite räknande slog de bort den idén. 

– Det är ångprocess och valsning, så det är dyra maskiner att köpa in, säger Alexander. 

De fick istället kontakt med en kvarn som kunde hjälpa dem och ett företag som kunde designa och ta fram en bra påse. Efter en del strul, på grund av corona och brist på påsar hos tillverkaren, fick de i slutet av januari i år hem första leveransen med cirka 23 000 havre­grynspåsar.

– Det var roligt! Och det var roligt att se hur påsarna blev, säger Johan och berättar att de bara sett prototyper innan.

Från gård till butik

Havresorten de odlar är Symphony, vilken de är väldigt nöjda med. Efter torkning skickas havren till kvarnen där den rensas, skalas, värmebehandlas och valsas till havregryn. Sist packas den i påsar, innan den skickas tillbaka till gården där ett tidigare häststall byggts om till lagerlokal. 

– I dag kan vi lagra ungefär 30–35 pallar, säger Alexander, och berättar att det krävdes ett livsmedelsgodkännande från kommunen för att få ha lagerhållningen på gården.  

De kör själva ut havregrynen till gårdsbutiker och till sina grossister, Örebro Trädgårdshall och Robertsson, som sedan sköter leveranserna till större matbutiker.

– Det måste ske via någon för att få ner fraktkostnaden, säger Alexander.

– Att tröska och torka havren i tid är viktigt för att få fin färg och undvika svampangrepp, berättar Johan.

50-tal butiker

I dag går havregrynen att köpa i mellan 40–50 butiker, dels i Örebro men även i Västerås, Eskilstuna och Flen. 

– Men vi siktar på ett betydligt större område, säger Alexander och Johan tillägger: 

– Och framförallt fler butiker i samma område.

Utöver i olika gårdsbutiker säljs havregrynen i dag på Ica och Coop. 

– Ica har varit lättast att komma in på, för de tar in externa leverantörer. Det är ingen annan som gör, utan då måste man bli godkänd centralt, säger Alexander, och berättar att de precis blivit godkända som leverantörer till Coop. 

Mycket jobb

Att hitta återförsäljare har enligt dem inte varit så svårt, men det har krävts mycket jobb.

– Mer än vad vi kunde drömma om. Bara för att man har fått ett ja, så hamnar det inte automatiskt på hyllan. I någon butik stod påsarna fyra veckor på lagret innan de kom ut i butiken, och då efter många påtryckningar, säger Johan. 

Just att upprätthålla kontakten med butikerna, och framförallt få dem att beställa havregrynen igen när det tar slut i hyllan tror de kommer vara den stora utmaningen framöver. 

– Så att de inte tycker det är roligt att ställa upp påsarna i hyllorna i ett par månader och sen plockar bort oss, utan att de verkligen fortsätter beställa, säger Alexander. 

– Därför blir det mycket uppföljningar. Det hade vi räknat med, men inte riktigt på den här nivån, tillägger Johan. 

Kundkontakten är något som skiljer sig från det vanliga arbetet i lantbruket. 

– Man har fått lära sig att ringa och vara lite av en telefonförsäljare, så det är lite speciellt. Det gäller att fånga ögonblicket, och försöka få folk att nappa innan de lägger på, säger Johan. 

De säger att det är stor skillnad mellan olika butiker, vad de vill ställa upp i hyllan och hur mycket de jobbar för att det ska sälja. Mycket menar de beror på butikschefen. 

– Vissa är väldigt på och taggade, och vill ha mer produkter. Det är några butiker i stan som är väldigt på, och vore alla som dem skulle vi nog ha en annan matkultur i Sverige, säger Johan, och fortsätter: 

– Vi hoppas att fler blir så, för det blir ju roligare butiker att handla i också. 

Att det på påsen står av vem och var havren är odlad är de nöjda med, och menar att det skapar ett mervärde för produkten. För att få ha Krav-loggan på förpackningarna behövde de utöka gårdens Krav-certifikat. 

Bra placering

När det gäller marknadsföring kör de en del på sociala medier, men eftersom målet är att sälja mer i större matbutiker jobbar de främst för att bygga upp en relation med butikerna. Det viktigaste, som de båda tror, är att få en bra plats i butiken. 

– Placeringen är väldigt viktig för försäljningen. Det märks tydligt att i de butiker där vi har bättre placering och skyltläge, där säljer vi mycket bättre än där det är sämre placering, säger Johan. 

Får ni välja plats? 

– Om du kommer till butiken personligen så får du det, då är de väldigt tillmötesgående och man får bra platser. Men sen gäller det att behålla den platsen. För nästa vecka kommer konkurrenten och göra likadant, då flyttas kanske våra påsar åt något annat håll, säger Alexander.  

Han berättar att de börjat bygga egna hyllor och hyllsystem.

– Det säljer riktigt bra, och då behåller vi samtidigt hyllplatserna. Så det tar egentligen bort alla sådana problem. 

Mervärde

När det kommer till prissättning berättar de att de aldrig satsat på att vara billigast, utan försökt lägga sig i det övre skiktet. 

– Vi har ändå mervärden, man ser precis var det kommer ifrån och det står på påsen att det är odlat i Närke av oss, Familjen Pettersson i Törsjö, säger Johan. 

Däremot vill de inte hamna för högt upp i prisklassen, eftersom de tycker att alla som vill ska kunna köpa deras produkt. 

I dag kostar påsarna mellan 20–26 kronor i butik. Av det tar butikerna ungefär hälften, och resten ska täcka kostnaderna för dem som producenter, kvarnen, grossister och transport. 

– Det är väldigt svårt när man kommer som ny att förstå hur stort påslag som en butik har. De har väldigt bra betalt jämfört med alla andra i ledet som jobbar mycket med produkten, säger Alexander.

Utöka sortimentet

Målet just nu är att få upp försäljningsvolymen, och tanken är att all den egna havren ska säljas som havregryn i framtiden.

– Det är kanske 400 ton havre, vilket blir ungefär 200 000 havregrynspåsar om året, berättar Johan. 

Planer finns även på att utöka sortimentet med fler produkter. 

– Som exempelvis havreris och matvete. Att förädla vidare det som vi redan odlar, säger Alexander. 

– Och sen kanske även bönor och linser, tillägger Johan. 

Långsiktigt finns även tankar om att ta hem tillverkningen av havregrynen.

– Så vi gör allting här på gården, men man vill veta att det säljer innan det går att investera alldeles för mycket pengar, avslutar Alexander. 

 

Törsjöväxt AB

Drivs av: Johan och Alexander tillsammans med deras föräldrar Sara och Magnus Pettersson.

Var: Törsjö utanför Örebro. 

Inriktning: Växtodling, men även en del snöröjning, tröskning och sprutning på entreprenad. 

Areal: 570 hektar åkermark, varav cirka 150 är ekologiskt. 60–70 hektar skog. 

Nytt: Lanserat havregryn tillverkade av havre från den egna gården, som också säljs under eget varumärke.

 

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades lördag den 17 april 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste