Flera värden i ett pris

Hur vet man att man ligger rätt i prissättning och går känslan av skam att användas om indikator? Det diskuterade Märta Jansdotter Aguirre, vd Gröna gårdar, och lantbrukaren Håkan Rasmusson, Värpinge grön, på årets Ekodagar under programpunkten ”Ta betalt tills du skäms”.

 

På en av programpunkterna på Ekologiska Lantbrukarnas Ekodagar talade Märta Jansdotter Aguirre och Håkan Rasmusson om prissättning och hur man som företagare kan tänka kring produktvärden. 
Märta är vd på gröna gårdar som tillsammans med ett 40-tal gårdar säljer ekologiskt gräsbeteskött bland annat via egen e-handel. Håkan driver Värpinge grön utanför Lund som dels består av Rinnebäcks gård med odling av kulturspannmål och grönsaker samt drift av golfbana.  Foto: Towe Johnson, Ann-Louise Larsson


Att sätta rätt pris på sina produkter som både behåller och lockar kunder samt skapar en lönsamhet i företaget är något som många kan tycka är svårt. Men att enbart förhålla sig till en prissättningsmodell, fråga Google eller miniräknaren lämnar en del kvar att önska, enligt Märta.

– Att sätta pris är väldigt mycket känsla också. Jag tänker att det finns en nivå med en övre och undre skam, där den övre gränsen är där man känner att ska jag verkligen ta så här mycket betalt?

Att ta betalt tills man skäms är inte detsamma som att man ska skämmas, menar hon, utan att identifiera var gränsen är och jobba med den.

– Skam är ju en väldigt stark känsla och som säger mig att jag är fel. Men det kan vara intressant att använda den känslan som en indikator, som att ta tempen på sig själv. Här tycker jag att det var lite jobbigt, varför då? förklarar hon.

Det egna värdet

Som fåmansföretagare, när man själv är den som driver företaget och sätter priser, är det lätt att koppla ihop sitt eget värde med produkternas värde poängterar hon.

– Det kanske är så att jag är mer värd än det värde jag sätter på mig själv och därför ska jag också ta mer betalt för att få en bättre hållbarhet och ekonomi på gården.

Har man svårt att gå runt på de priser man själv sätter så tror hon att det snarare är till sig själv man ska gå än till räkneboken.

– Oftast är det den inre resan som behöver göras för att man ska kunna göra en lönsam yttre resa, säger Märta.

Tio procent ska vända

Håkan Rasmusson, som i dag driver Värpinge grön utanför Lund, vill inte gärna använda begreppet skam men lyfter en annan indikator.

– Tio procent av kunderna ska egentligen säga att du är för dyr och vända i dörren annars är man för billig. Ibland händer det, och då går jag faktiskt fram och tackar dem och säger bra, då vet jag att jag ligger rätt i pris.

Om du säljer slut på dina produkter ganska tidigt så kan det enligt Håkan också vara en indikation på att du är för billig. Han lyfter även vikten av att rikta sig till rätt kundgrupp, till de kunder som verkligen uppskattar just dina produkter.

– Befinner jag mig då i det jag brukar kalla råvaruträsket då är det svårt, för då har jag kanske bara en eller två kunder och jag är lätt utbytbar. Så en av grunderna för min del är att anpassa mig så att jag kommer så nära slutkonsument som möjligt och skapar långvariga relationer, där tror jag att det finns en jättepotential, säger Håkan som berättar att han gjort valet att inte sälja något i dag via mellanhänder.

– Det innebär att jag kan arbeta med betydligt mindre volymer och ändå ha en hyfsad sista rad. Man lever ju inte av omsättning som bekant, utan man lever ju av den där sista raden. Så man får vara hyfsat duktig på att räkna.

Leverera på kvalitén

Flera mervärden är också en anledning till merbetalning. Märta upplever att ju bättre de blir på att kommunicera produkternas mervärden desto lättare blir det att ta rätt pris. Ett sådant exempel är deras organfärs som består utan hälften malt nötkött, 25 procent hjärta och 25 procent lever.

– Och då kan man ju traditionellt tänka att organ är billigt så den borde vi ta lite mindre för än vad vi tar för våran nötfärs. Men här har vi faktiskt en nisch och jag vet att våra kunder värderar organmat. Samtidigt innebär det också mer jobb för mig, så det är ju klart jag ska ta mer betalt. Vi tar 60 procent mer i pris för den och har en jätteefterfrågan.

Det är just sådana saker menar hon som kan vara värt att tänka på, att hitta det som är värdeskapande för kunden, och när man gör det inte vara rädd för att ta betalt.

– Priset kan ju också vara en indikation på att du gör mer, ett sätt att signalera att det är skillnad på din produkt jämfört med den du hittar i butik. Sedan så måste man ju leverera på det också, säger Märta.

Odla människor

I frågan om prissättning lyfter Håkan också vikten av att inkludera fler värden och berättar att på Värpinge görs till exempel tre olika bokslut; ekonomiskt, ekologiskt och ett socialt.

– Jag tror att framförallt vi bönder som befinner oss hyfsat nära tätorterna, där vi har en möjlighet att agera och kanske till och med börja se på frågan, kan vi odla människor? För det är också ett sätt att stärka relationer med sin närhet, säger Håkan som på gården även driver en golfbana och därav också odlar ”golfare”.

Towe Johnson
Towe Johnson
Tel: 073-925 05 41
E-post: towe@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 22 april 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste