Lastväxlare för höga hastigheter

Metsjö lanserar nu sin nya lastväxlarvagn MetaFlex 45 som är byggd för 50 kilometer i timmen som standard. Vagnen med kommunicerande kärl-teknik och hydraulisk fjädring har en nyttotippkraft på 14 ton.

Genom att använda två cylindrar smo jobbar mot varandra får man enligt Metsjö både snabbare och starkare växling jämfört med en dubbelverkande cylinder. Foto: Metsjö

Siffran 45 i MetaFlex 45 indikerar flakstorleken på Metsjös nya lastväxlarvagn som är byggd för 50 kilometer i timmen. Rekommenderade flakstorlekar är enligt Metsjö 4–4,5 meter rullflak efter skandinavisk och europeisk standard.

Låg tyngdpunkt

Vagnens tekniska totalvikt ligger på 19 ton med en 2,3 ton lägre egenvikt än tidigare modeller tack vare en konstruktion i höghållfast stål. Flakväxlingscykeln sker med hjälp av två teleskopcylindrar som arbetar mot varandra, ett samspel som ska ge en starkare tipp och växling till lägre egenvikt jämfört med dubbelverkande cylindrar. Samtidigt ökar enligt Metsjö tippfunktionens hastighet med 70–100 procent.

Den bakre separathängda axeln har placerats långt bak på vagnen för att minska den negativa belastningen på traktorn vid växling. Samtidigt har vagnen också byggts med låg tyngdpunkt, med tio procent lägre chassihöjd än tidigare modeller, vilket ska ge ökad stabilitet.

Fyra punkter

Vagnens två axlar, som är hela från däck till däck, bär upp lastvikten på fyra punkter. Även detta ska bidra till ökad stabilitet. I vagnens hydrauliska fjädring med kommunicerande kärl-teknik flödar olja från uppfjädrad axel till övriga axlar vilket håller vagnen plan och stabil samtidigt som också markpackningen ska minska.

Dessutom hålls viktöverföringen till traktorn på så vis konstant, för en god förarkomfort och förbättrad dragförmåga. Tekniken möjliggör enligt Metsjö att vagnen kan höjas och sänkas 35 centimeter, alltså hela fjädringsspelet, vilket innebär att vagnen kan sänkas ner ändå på axeln för att få en så låg tyngdpunkt som möjligt.

Mäta lastvikten

Att den hydrauliska fjädringen är sammankopplad ger dessutom möjligheten att mäta lastvikten, något som kan användas för att anpassa bromskraften. Vikten kan visas antingen i en mobilapp eller på en manometer. Hjulutrustningen på MetaFlex 45 är maximalt 710/35 22,5. De relativt stora hjulen ska ge bättre framkomlighet i terrängen och minskad markpackning.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 04 maj 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste