Behåll positiv förändring

Krönika: Snart ska allt bli som vanligt igen, vill vi det? Ja, skulle nog de flesta svara. Vem längtar inte efter stora kalas med god mat och dryck i glada vänners lag, att kunna trängas med vilt främmande människor på konserter och stora sportevenemang och sist men inte minst gå på lantbruksmässor. Men allt måste inte bli som förut och jag tror inte heller att vi vill det. Här gäller det att tänka till.

 

Svenskt lantbruk har klarat sig bra under pandemin. Svenska råvaror har ökat sin marknadsandel på hemmamarknaden och Jordbruksverkets rapport om Sveriges handel med jordbruksvaror och livsmedel visar ett ökat exportvärde med sex procent under 2020 jämfört med 2019, tvärt emot hur Sveriges totala export utvecklades under samma period. Denna positiva utveckling är för branschen ett viktigt exempel på att vi inte vill att det ska bli som vanligt igen.

Men i Kina pratar man om revenge shopping, att få möjlighet att konsumera saker som man längtat efter. Nu tror jag inte att vi i Sverige längtat efter dansk gris och irländsk köttfärs under pandemin. Men allt annat vi försakat som inte är gratis kommer att pocka på uppmärksamhet och konsumentens löpande inkomst ska räcka till mycket när allt så småningom öppnar upp. Kommer den svenska positiva trenden att hålla i sig eller får vi se en ökning av lågpris­alternativ i varukorgarna? Visserligen har svenska hushåll under det fjärde kvartalet 2020 haft nettoinsättningar på bankkonto som är de högsta för ett fjärde kvartal sedan 1996 och nettoinsättningarna under hela året var nästan dubbelt så stora som genomsnittet under de fem senaste åren. Detta är sparande som lätt kan omsättas till konsumtion. Vi kommer därför inte att se några förändrade inköpsvanor för mat i det korta perspektivet men tiden måste användas till att fundera på och planera för framtiden.

Svenskt lantbruk kommer de närmaste åren att inte bara ha konkurrens från branschkollegor i andra länder utan även från helt andra branscher som behöver en snabb och stark återhämtning. Denna konkurrens har svenskt lantbruk i och för sig alltid haft, men risken är att det blir än tydligare nu när vanor återigen kommer att förändras på kort tid. Det är alltid lättare att behålla kunder än att få nya. Svenskt lantbruk har under drygt ett år fått oönskad hjälp att ta nya marknadsandelar. Nu behöver ökat fokus läggas på att behålla dessa nyvunna kunder och deras köpvilja. Kommer detta medföra att kommunikationen med marknaden måste förändras för att fortsatt behålla och förhoppningsvis öka andelen svenska råvaror i konkurrensen om konsumenternas intressen?

 

Rolf Åttingsberg 
Handelsbanken

Artikeln publicerades måndag den 10 maj 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste