Kvalitetsdelar till rätt pris på ny e-handelssajt

Fredrik Elner och Gustaf Karlsson såg en lucka i reservdelsmarknaden som de nu fyllt med sin nya e-handelssajt Kespa. Med lång erfarenhet av lantbruksteknik och ett brett kontaktnät bland grossister vill de slå ett slag för högkvalitativa alternativmärken för servicedelar.

Kespa är en ny e-butik där servicedelar till lantbruks- och entreprenadmaskiner från alternativa leverantörer säljs. Genom att undvika stora lager och löpande jämföra priser på marknaden vill grundarna bakom Kespa kunna pressa priserna. Foto: Kespa

Prisskillnaden mellan originaldelar och alternativdelar är stor, samtidigt som det enligt grundarna bakom Kespa i dag inte finns någon större skillnad i kvaliteten. Fredrik Elner och Gustaf Karlsson har tillsammans skapat marknadsplatsen www.kespa.se där de erbjuder servicedelar till lantbruks- och entreprenadmaskiner till ett konkurrenskraftigt pris.  Ett pris som de kan hålla genom att undvika stora lager.

Bygger inga lager

– I och med att vi fokuserar på servicedelar där leveranstiden oftast inte är kritisk är inte vårt främsta försäljningsargument att vi håller stort lager och över-natten leveranser. Istället lägger vi stor vikt vid att ständigt arbeta med en prissättning som är konkurrenskraftig för de kvalitetsdelar vi erbjuder. Vi säljer enbart delar från välkända kvalitetsvarumärken. Genom att vi undviker att bygga lager har vi heller inte stora pålagor på slutpriset för att täcka egna omkostnader för lagerhållning etc. I de fall behovet av delar är akut så kan vi ändå oftast lösa problemet, säger Gustaf Karlsson ansvarig för marknad och försäljning i ett pressmeddelande.

Under de många utvecklingstimmarna som de båda uppger att de lagt på sin e-handelssajt har huvudfokus varit användarvänlighet. Det ska vara lätt att hitta rätt del till rätt maskin.

Lättanvänd och säker

– Vi ville skapa en e-handelsplattform som är användarvänlig och säker för kunden. Kunden kan enkelt söka på sitt märke, modell och maskinens utförande. Vi har lagt ned många utvecklingstimmar för att validera att rätt del kopplas till rätt modell. Med den avancerade bakomliggande tekniken kan kunden vara säker på att det bara är rätt delar som visas. Nu arbetar vi med att fylla på med fler produkter till fler modeller. Saknas ett märke eller modell i vår e-butik kan kunden skicka en förfrågan via vår chatt eller via kontaktformuläret på vår hemsida så prioriterar vi att lägga upp denna omgående, säger Fredrik Elner, ansvarig för teknik och IT.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 24 maj 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste