Nykomling på krympande marknad

Isuzu har byggt personbilar sedan 1929 och pickuper sedan 1963. Efter snart 20 år på marknaden har pickupmodellen D-max nu fått en total ”makeover” med så många nyheter att det faktiskt rör sig om en helt ny bil.

 

Det har gått snart tio år sedan D-max fick ett ansiktslyft, och när Isuzu nu presenterar sin nya modell är det mycket mer än så. Bilen är ny på alla fronter, från chassi och fjädring till flak och kupé. För den som vill ha något extra finns den dessutom i AT-35 utförande med 35 tums-hjul.Foto: Björn Schubert


En av Isuzus ”uspar” är att deras pickup är den enda på marknaden som byggts av en transportbilstillverkare, och både hos Isuzu och andra pickup-tillverkare har länge funktion gått före design och bekvämlighet. 
 

Motorn i Isuzu D-max är en 1,9 liters turbodiesel på 164 hästkrafter som är godkänd för HVO. Under testperioden kördes knappt 100 mil med en genomsnittlig förbrukning på 0,84 liter per mil.

Fler funktioner 

Pickuper har dock fått fler funktioner genom åren när de också fått axla rollen som familjebil. Detta har föranlett stora satsningar på rymliga dubbelhytter med hög komfort, automatiska växellådor och utrustningsnivåer i klass med en familjekombi, samtidigt som man kan lasta och dra tungt och har pickupens goda terrängförmåga. 

Med sin helt nya D-max har Isuzu inte kompromissat vare sig när det gäller funktion eller komfort, för att inte tala om säkerhet. Pickupen avlade Euro NCAP:s krocktest med högsta betyg, det vill säga fem stjärnor, och bilen erbjuder ett stort antal säkerhetsfunktioner. I högsta utrustningsnivån finns bland annat adaptiv farthållare, filassistent, skyltigenkänning, parkeringssensorer, autobroms, backkamera och varning för korsande trafik. 

Jordbruksaktuellt fick möjligheten att provköra bilen, som bland annat utmärker sig genom det nya vridstyva chassit med åtta tvärbalkar. Tillsammans med den uppdaterade fjädringen gjorde den mycket bra ifrån sig på gropiga tjäl­skadade grusvägar.
 

Kupén andas komfort och det är lätt at glömma att man sitter i ett högst kapabelt arbetsfordon. De skinnklädda stolarna i XRX-versionen är bekväma med bra sidostöd och effektiv stolsvärme. Mittkonsolen präglas av den stora infotainment-skärmen med touchfunktion. 

Svarar bra 

Nya D-max svarar bra på både gas, broms och styrning, vilket ger en trevlig körupplevelse. Den höga förarpositionen tillsammans med de stora backspeglarna och A-stolparnas utformning ger en god sikt både framåt, bakåt och åt sidorna. På slingriga vägar med snäva kurvor märktes detta särskilt då man väldigt lätt kunde se om det kom mötande trafik, utan att behöva böja på huvudet eller titta åt sidan. 

Går man direkt från en familjekombi till D-max och börjar köra så är proportionerna något man behöver vänja sig vid. Bilen är 526,5 centimeter lång med ett axelavstånd på 312,5 centimeter vilket är lite mer än tidigare modeller. Samtidigt gör vändcirkeln på 12,5 meter bilen oväntat smidig för sin storlek. 

Under testperioden avverkades både stadskörning, motorväg, landsväg samt grus- och skogsväg. I stadstrafik bidrar automatlådan tillsammans med den kvicka turbodiesel på 164 hästkrafter och 320 Nm till avslappnad körning, där man inte behöver oroa sig för att bromsa upp trafiken vid rödljusen. 

På motorvägen kan den adaptiva farthållaren utnyttjas till sin fulla potential. Kör en bil om och dyker in framför så gäller det dock att vara med, för det är inte alla gånger som farthållaren hinner registrera detta. På testbilens skinnsäten går det att avverka mil efter mil utan smärtor i ändan, men det är framförallt på gropiga grusvägar som man märker av det jobb som chassi och fjädring gör för att svälja gupp och minska vibrationer och stötar i kupén. 

Bra familjebil 

För att vara en bra familjebil är ett fungerande baksäte viktigt, och här har insteget breddats och sänkts med fem respektive två centimeter. Att få in en bilbarnstol i baksätet är inga problem, och det släta golvet ger bra utrymme även för passagerare. USB-uttag för laddning av elektronisk utrustning finns vid varje säte och det är också gott om plats för förvaring i dörrfack. 

Framdörrarna kan låsas upp utan nyckel, och på båda sidor finns kraftiga handtag i A-stolpen för enklare insteg. Testbilen var utrustad med en 9-tums skärm i mittkonsolen där olika inställningar kan genomföras, där radio och blåtands­anslutning väljs och där också backkamerans bild visas. Klimatanläggningens knappar är av vipp-typ, vilket ger lite cockpit-känsla. Att växla mellan två- och fyrhjulsdrift görs via en ratt som är något skymd längst ner i mittkonsolen. Växlingen kan göras under färd och det finns både hög- och lågväxel samt diffspärr på bakaxeln. 

Bilens maximala dragvikt är 3 500 kilo och på flaket får man enligt Isuzu lasta upp till 1 000 kilo. Flakmåtten har blivit större där sidorna nu är 49 centimeter höga, vilket är tre centimeter mer tidigare. Flakdjupet i botten på en pickup med dubbelhytt är 157 centimeter och bredden är 153 centimeter.  

Bilen finns som både enkelhytt, 1,5 hytt samt dubbelhytt. Utrustningsnivåerna går från den enklaste XRS, med bland annat ADAS säkerhetssystem, automatiskt helljus, start-stopp-funktion, farthållare och Hill Descent Control, till den fullutrustade XRX som har allt och lite till. Testbilen var just i XRX-utförande, och förutom 9-tums infotainment skärmen så är en unik egenskap också att de kromade detaljerna här ersatts av en svart färg som Isuzu kallar ”Gun Metal”.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 25 maj 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste