15-minutersgården

Krönika: I olika tidsepoker har stadsarkitekter försökt skapa ytor som ska tilltala människor att vistas där. I Sverige byggdes på 1950-talet ABC-städer där människor hade arbete, bostäder och centrum nära och livet kunde utspela sig på en liten yta. 70 år senare växer ett nytt begrepp fram som tog sin början i Paris, nämligen ”15-minutersstaden”. Arbete, affärer, skolor, restauranger och andra nöjen ska finnas inom 15 minuters gång- eller cykelväg från hemmet. Vad har detta med lantbruk att göra?

 

Kluster är ett intressant fenomen. Företag inom en viss bransch både konkurrerar och samverkar för att skapa fördelar för varandra. Om den nya stadsmänniskan ska ta sig 15 minuter i någon riktning kan man ju tänka tvärtom. Alla måste inte åka åt samma håll? 15 minuter ut från en mindre svensk stad innebär att du kommer ganska långt ut på landsbygden (i alla fall med bil…). Men hur blir detta intressant ur ett konsumentperspektiv? Kluster! Lantbruksföretag som samverkar för att skapa ett namn, ett rykte, en känsla för en bygd kan tillsammans skapa mervärden för varandra.

Jordbruksverket publicerade tidigare i år rapporten ”Geografiska matvarumärken – en accelererande kraft för lokal mat”. Som hallänning blir jag ju lite extra stolt när Falkenberg dyker upp som en av de få orter (oftast nämns hela landskap) där respondenterna tydligt köper lokalproducerad mat och dryck. Jag har alltid fascinerats av hur mindre orter runt Falkenberg blommar av mindre företag som säljer eller förädlar lokala råvaror. Det är en blandning av butiker, restauranger och caféer som tillsammans lockar ut stadsmänniskan – och det underlättar att flera delar av varukorgen kan fyllas när konsumenten åker i ett visst väderstreck. Men det har inte skett av en slump. Producenter, gårdsbutiker, restauranger och caféer har skapat det gemensamma varumärket Falkenbergs Skafferi. Det bidrar till att utveckla företag och kännedom om dessa. Det finns en strategi och struktur för att stadens invånare och landsbygdens producenter ska mötas i detta kluster av ”15-minutersgårdar” runt Falkenberg.

En annan fråga är vem som ska åka 15 minuter? I den nya urbana miljön finns ett stort utrymme för lokala producenter att ta mer plats. De alltmer populära REKO-ringarna är ett bra exempel på när en ny affärsmodell skapar möten och intresse för den lokala maten. Kan detta koncept utvecklas ytterligare i den nya stadsmiljön?

Sist men inte minst; 49 procent av svenska allmänheten har vid något tillfälle låtit mat och dryck påverka val av resmål vid semester. Skön tanke att det svenska lantbruket genom starka varumärken lyfter andra branscher på orter där den lokala maten står i fokus.

 

Rolf Åttingsberg 
Handelsbanken

Artikeln publicerades fredag den 28 maj 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste