Blå-gula delikatesser i SweDish Pork-kampanj

Utbudet av charkuterier med svenskt ursprung ökar, vilket SweDish Pork satte fokus på under en kampanj på Söder i Stockholm på självaste nationaldagen. 

I dag finns alla möjligheter att välja svenskt även när det gäller delikatesschark. Foto: Swedish Pork

Under pandemin har svenskarna blivit alltmer måna om ursprunget när det gäller kött. Den svenska marknadsandelen för griskött ökade till drygt 80 procent under 2020, vilket är den högsta nivån sedan 2008. Men just charkprodukter är ett segment där svensken fortfarande köper mycket utländskt och för att lyfta de svenska charkprodukterna bjöd SweDish Pork på antipasti-tallrikar från ”Antipasti-tåget” på Söder i Stockholm under nationaldagen.

Jeanette Elander är ordförande i Sveriges Grisföretagare (SGF), som står bakom SweDish Pork-kampanjen. 

– Svensk delikatesschark växer både i utbud och volym, men fortfarande är det ganska anonymt för många. Med det svenska Antipasti-tåget ville vi att fler skulle upptäcka de svenska charkuterierna. Och det kändes så klart passande att lyfta fram det svenska på just nationaldagen. Från tåget bjöd vi på lufttorkad skinka, pastrami och en riktig god salami, säger hon om evenemanget, i ett pressmeddelande.

Jeanette Elander är ordförande i SGF och en av dem som var med under antipasti-kampanjen i Stockholm.
– Det är speciellt med chark. Där handlar vi gärna importerat från till exempel Spanien eller Italien, trots att länderna använder mest antibiotika för djur i hela EU* och det är långa transportvägar hit. Jag hoppas och tror att när fler hittar till de svenska produkterna kommer de nog inte återgå till att köpa importerat, säger hon. 
Foto: SweDish Pork 
 

Emma Sonesson
Emma Sonesson
Tel: 073-6504983
E-post: emma@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 07 juni 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste