Pöttinger tar snittvagnarna till en ny nivå

Med sin nya Jumbo 7000-serie erbjuder Pöttinger nu sex nya snittvagnar med volymer på upp till 56 kubikmeter. Med en teoretisk snittlängd på 34 millimeter har Pöttinger marknadens kortaste snittlängd.

Nya Pöttinger Jumbo 7000 är företagets tredje generation snittvagnar som nu passar traktorer med effekter på 200-500 hästkrafter. Lastvolymerna sträcker sig från 38 till 56,6 kubikmeter. Foto: Pöttinger

Österrikiska Pöttinger har tagit fram vad man kallar en ny måttstock för självlastande snittvagnar. Den nya Jumbo 7000-serien erbjuder sex modeller med lastvolymer på 38–56,6 kubikmeter till traktorer med effekter på upp till 500 hästkrafter.

Kortaste snittlängden

Företagets tredje generation snittvagnar har ett flertal nyheter som ska göra arbetet mer effektivt samtidigt som man minskar spill och säkerställer en hög foderkvalitet. Den 2,3 meter breda ”flytande” pickupen säkerställer enligt Pöttinger en effektiv och spillfri lastning, och genom den nya hydrauliskt justerbara drivningen anpassas inmatningshastigheten automatiskt till körhastigheten.

Ett par hydrauliskt infällbara stödhjul finns tillgängliga för att ge pickupen optimal markföljning, och genom systemet Pick-up position control säkerställs ett jämnt och högt materialflöde.

Genom Pöttingers Powercut hacksystem med 48 asymmetriskt monterade knivar uppnås en teoretisk snittlängd på 34 millimeter, vilket är den kortaste snittlängden på marknaden. Knivbalken kan fällas ner och ut utan verktyg genom en kontrollpanel vid vagnens sida. Knivarna skyddas genom ett patenterat system och när de blivit slöa kan de vändas i stället för att de behöver bytas ut. Med Pöttingers Autocut-knivslipningssystem som nu blivit snabbare tack vare ett nytt el-hydrauliskt drivsystem slipas knivarna automatiskt direkt på vagnen. Ska vagnen användas som transportvagn kan hela pickup-enheten plockas bort för att spara vikt.

Program för lastning

Pöttinger uppger att man lagt extra vikt vid utvecklingen av drivningen på de nya Jumbo-7000 vagnarna, och därför har man försett de med en vidvinkel-kraftuttagsaxel utan koppling och remdrivning. Kraftöverföringen till rotorn sker genom vinkel/planetväxlar i rotordrivningen. Med remdrivningen menar Pöttinger att man får maximal kraftöverföring samtidigt som belastningstoppar lättare kan hanteras vilket ska skydda drivlinan och ge mindre slitage. 75 procent av rotorn har försetts med komponenter i en ny typ av härdat stål som ska öka livslängden med 25 procent.

Inmatningens nya remdrivna kraftöverföring ska ge maximal prestanda och en mjuk gång. Samtidigt menar Pöttinger att belastningstoppar, exempelvis vid plötsliga tjockare strängar, kan hanteras bättre med detta system. Foto: Pöttinger

Utmatningen med så kallad Smooth start-funktion kan aktiveras under färd och har en drivlina med en effekt på 210 kilowatt som ger en lossningstid på runt en minut. Utmatningens rotorer har fått en ny V-formad design som ska hantera även mycket kompakt gröda. I vagnens främre del sitter en skjutbar front som, om den fälls ut, ger en volymökning med 4,3 kubikmeter samtidigt som vagnen får ett kompaktare chassi. Dessutom fungerar fronten som en press vid inmatning för att kompaktera grödan i vagnen vilket kan ge en densitet på upp till 400 kilo per kubikmeter.

Vid lastning kan tre olika förinställda program väljas för allt från lätt lastning till tyngre jobb med kompakt gröda. Genom programmen kan fyllningsstrategin optimeras utifrån rådande förhållanden och föraren kan också justera parametrar för att öka effektiviteten.

Nytt skrapgolv

I botten på vagnen finns ett hydrauliskt skrapgolv som matar fram grödan i vagnen vid lastning och lossning. Golvet har en drivning med tvåstegs-drivmotorer och dubbla kedjor som klarar en belastning på 13 ton. Skrapgolvet har sänkts med 250 millimeter för att minska effektbehovet vid lastning, något som också ger en ökad lastvolym.

Vagnarnas chassin finns i både tandem- och tridemutförande och har enligt Pöttinger konstruerats för hög stabilitet även i brant terräng. Genom longitudinella länkage på chassit, bultade axelinfästningar och axlar som kan pendla upp till 270 millimeter ska vagnarna få bättre stabilitet och klätterförmåga.

De nya vagnarna kan styras genom Pöttinger Power Control samt ISOBUS-terminalerna Expert 75 eller CCI 1200 som ersätter alla redskapsspecifika styrenheter i traktorn och möjliggör hanteringen av alla ISOBUS-kompatibla maskiner och redskap oavsett märke.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 28 juni 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Det går inte att fatta fel beslut

Krönika: Brukar du tänka att det här beslutet är det optimala och sedan göra tvärtom? Nej, jag tänkte väl det. Vardagen består av många val och beslut som ska tas. En del sker medvetet och andra utan att du reflekterar över det. Vissa beslut kräver mer underlag än andra och en del går att fatta på den sköna magkänslan. Det senare behöver inte vara fel baserat på dina värderingar, men är inte optimalt i alla lägen.

 

Kommentera