Hallå där Lotta Bromé, programledare för nya Kopodden

Lotta Bromé är programledare och producent för Växa Sveriges nya satsning Kopodden. I podden besöker Lotta mjölk­företagare från Dalarna till Skåne.

 

Lotta Bromé fick bland annat vara med om sitt första kosläpp, under arbetet med Kopodden. Foto: Växa Sverige

Kopodden, som hade premiär måndagen den 14 juni, har totalt tio avsnitt som kommer att släppas under sommaren. Där får man följa med Lotta Bromé till mjölkgårdarna som vunnit priset Årets mjölkbonde de senaste tio åren och lära sig mer om deras verksamheter och specialintressen som lantbrukare. 

– Jag åkte runt bland mjölkgårdarna i maj. Det var en väldigt fin månad att åka runt på och  få se Sverige från Dalarna till Skåne. Jag har fått vara med om mycket. Bland annat mitt första kosläpp, där jag även fick vara med och hjälpa till lite.

Varför tackade du ja till att arbeta med Kopodden?

– Det är alltid roligt att starta upp någonting och göra något nytt. Och det har varit en utmaning för mig att göra podd om det här ämnet. Sedan tycker jag det är roligt att prata med människor som kan sitt jobb och som är duktiga på det de gör. Det är en ynnest att få vara med om det, säger Lotta.

Kopodden hade premiär den 14 juni och nya avsnitt släpps varje måndag fram till den 16 augusti. 

Vad är din relation till lantbruket?

– Jag kommer inte själv från någon lantbrukarbakgrund, men jag är uppväxt på landet utanför Skövde. Men jag tycker det är kul att få visa upp och prata om den goda delen av lantbruket. Det är mycket negativt som visas i media och det är viktigt att lyfta att det oftast inte ser ut som det ibland gör i Uppdrag granskning. I podden ska vi visa lite mer av de goda exemplen och vi kommer rikta oss både till lantbrukare, men även till de som kanske inte kan allting om hur ett lantbruk fungerar, svarar Lotta och fortsätter:

– Sedan tycker jag också att det ligger i tiden att prata om dessa ämnen, med livsmedelsstrategin och en större efterfrågan på närproducerat. Jag märker bland de lantbrukare jag har mött att närproducerat efterfrågas allt mer och att pandemin nog hjälpt till att driva på den utvecklingen. Det är spännande att se hur svenska gårdar hunnit så långt i den utvecklingen, jämfört med många andra länder i Europa. 

Har gårdsbesöken som du gjort på något sätt ändrat din bild av svenska mjölkgårdar?

– Det är nog lite mer storskaligt och att mycket är mekaniserat på ett helt annat sätt än jag trodde. Det är mycket som går att sköta med datorn. Men det är också väldigt olika från gård till gård. Det är fascinerande tycker jag. När man varit ute som jag varit, märker man hur det är att vara lantbrukare, med allt vad det innebär. Lantbruk kanske inte är som i Emil i Lönneberga längre. Det är mycket som ska fungera för att det ska vara lönsamt.

Mjölkföretagarna som medverkar i podden får berätta om sin vardag och om ett eller flera ämnen som de är speciellt intresserade av. Podden tar upp allt från ledarskap, avel och djurhälsa, till marktillgång, generationsskifte och vikten av att ha roligt på jobbet. Lotta kommer även att intervjua bland annat landsbygdsministern. 

Vad vill du säga till lyssnarna?

– Det kommer vara en snäll och glad podd att lyssna till med inslag av både skratt men också belysning av allvarliga ämnen. 

Avsnitten till Kopodden hittar du på https://www.vxa.se/kopodden

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades lördag den 03 juli 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste