“Det ska vara rätt insats vid rätt tillfälle”

I början av 2019 drog Agro Sörmland i gång projektet ”Affärsutveckling, innovation och internationalisering i tillväxtorienterade hästrelaterade företag”. I mitten av juni i år var det dags för avslutningsworkshop på Strömsholm.

 

I det 2,5 åriga EU-finansierade projektet ”Affärsutveckling, innovation och internationalisering i tillväxtorienterade hästrelaterade företag” har man i skarpt läge utvärderat dagens innovationssystem för att se om de gynnar innovationer inom hästbranschen. Snabbhet, flexibilitet, tillit och att ta hjälp av olika typer av företag är några framgångsfaktorer enligt processledare Åsa Öberg och projektledare Cilla Krantz.Foto: Isabella Odmark


I projektet har tolv företag deltagit, och syftet har varit att hjälpa företagen med sin innovationsprocess och samtidigt testa om det innovationssystem som finns i dag matchar behoven. 

– Vi beviljades projektpengar för att undersöka innovationspotentialen inom hästnäringen, och samtidigt ta reda på om nuvarande stödsystem svarar upp mot behoven av stöd i utvecklingsprocessen. Vi gör det i skarpt läge, det vill säga tillsammans med hästföretagarna. Det är så vi lägger upp våra projekt i Agro Sörmland, säger projektledaren Cilla Krantz från Agro Sörmland och Agro Öst. 

Innovationsforskaren Åsa Öberg har varit processledare, och hon berättar att de som grund jobbat med en princip som hon kallar ”insidan ut”. Där utgår man från personens behov och bygger på med vad andra kan tillföra.

– I början hade vi långa möten med var och en av deltagarna för att förstå personens företagsbehov och liv. Sedan började vi sakta bygga en gemenskap och tillit till varandra i gruppen, säger Åsa och fortsätter:

– Många innovationsprocesser blir ganska avskalade från hjärtat och det personliga, då får man ofta inte det som gör att det blir en innovation, alltså hjärtat, drivet och orken. Det är också svårt att som ledare leverera rätt spetskunskap om man inte känner personen.

På träffarna har de jobbat efter en modell som Åsa själv har tagit fram. Modellen kallas för HIR, vilket står för hjälpen i rummet, och bygger på hennes forskning. 

– Varje deltagare får två minuter på sig att berätta; det här jag, det här håller jag på med, det här är mina utmaningar och det här behöver jag hjälp med. 

De andra deltagarna har därefter med hjälp av post-it lappar i olika färger fått markera om de kan hjälpa personen med sin utmaning eller inte. Grön lapp betyder att man kan hjälpa till, gul att man står inför samma dilemma och röd att man inte kan hjälpa till i dag.

– Deltagarna har milt tvingats att respondera på den andras behov och känsla. Har man sedan tio gröna lappar då vet man att man har tio personer man kan ringa för att få hjälp. Det blir en kraft där, säger Åsa.  

Olika företag

De har också haft gemensamma utbildningsblock, som byggts på med individuell utbildning anpassad efter de olika företagens behov. Utbildningar har varit inom bland annat ledarskap och digitalisering, och efter gruppens önskemål blev det stort fokus på sälj och marknadsföring.

– Vi tog bland annat in duktiga säljare, hade en utbildning om strategi för sociala media och en finansieringsutbildning. Vi har även anlitat affärsutvecklare och jurister då det i slutet har kommit många bolagsfrågor, berättar Åsa.

– Vi har också kontaktat företag med spetskompetens inom olika områden, exempelvis material så som plaster, tillägger Cilla.  

Att jobba snabbt och flexibelt, och anpassa insatser efter individuella behov menar de är viktigt och har gett spetskunskap som uppskattas av deltagarna.

– Det ska vara rätt insats vid rätt tillfälle. Processledaren ska bädda för att de här stjärnorna kan fortsätta göra det de vill, och stötta med rätt saker. Det är en matchning mellan vad det är du behöver och vad vi kan lägga till. Om den här personen säger äpplen så ger vi den äpplen, inte något annat, säger Åsa. 

Gjort annorlunda

Att de valt att plocka in företag från andra branscher som experthjälp är något som är ovanligt i det nuvarande innovationssystemet. 

– När man i dag pratar om innovationssystem så tänker man på vissa aktörer, exempelvis olika inkubatorer eller statens aktör för företagsutveckling, Almi. Men vi har utvidgat det begreppet och säger att det måste vara andra aktörer med också. Man behöver spetsen, och det hittar vi ofta i andra typer av företag, säger Cilla.

Normalt brukar man även blanda deltagare från olika branscher, men här valde de att avgränsa till hästrelaterade företag vilket de menar har varit värdefullt.

– Jag är absolut inne på att vi måste bryta stuprörstänket, men här känner man att det finns en enorm potential i att de kan samma bransch. Men då måste vi vara noga med att vi tar in expertis från andra branscher, säger Cilla.

Använda erfarenheterna

Projektet avslutas nu men Cilla berättar att det finns planer på en uppföljning. 

– Vi är intresserade av att starta ett nytt pilotprojekt med nya deltagare, och testa ett innovationssystem ut­­efter de erfarenheter vi har från detta projekt. De som nu deltagit har också erbjudit sig att utgöra en resurs i ett nytt projekt, till exempel som mentorer.

Vilka delar vill ni vidareutveckla i ett nytt projekt?

– Jag tänker på det här med spetskunskap, att verkligen få till matchningen på rätt sätt så det inte blir för allmänt. Man ska träffa rätt i varje individuellt fall. Sen flexibiliteten och snabbheten, ”behöver jag det här nu så ska jag få det nu”. Inte om några veckor, avslutar Cilla. 

 

– Hela hästbranschen har blommat upp under pandemin. Vi har varit lyckligt lottade i projektet, det är kö på varenda ridklubb, det finns inte hästar att köpa och priserna ökar. Folk rider mer än de någonsin har gjort. På det viset har vi haft tajming med projektet och att driva hästföretag, för det har inte varit så här kul för alla branscher, säger Mari Zetterqvist Blokhuis som tillsammans med Charlotta Mantell startat företaget Riders Position. 

Rider’s Position 

Charlotta Mantell och Mari Zetterqvist Blokhuis utvecklar appen Rider´s Position Coach, en personlig digital coach i mobilen som ger feedback på ryttarens sits med fokus på takt, balans och liksidighet. Ryttarens smartphone samlar in rörelsedata, och när appen är klar kommer ryttaren få realtidsfeedback direkt i hörlurarna under ritten.

– Vi vill hjälpa ryttare att utveckla sin optimala sits, för att värna hästarna och bidra till en bättre ridsport, säger Charlotta. 

Vad har projektet gett er? 

– Dels ett fantastiskt nätverk, vi kommer ju att finnas för varandra. Sedan har vi fått massa bra utbildning, allt från digital insatsstyrka till föreläsningar om finansiering. Alla beståndsdelar för att kunna skapa ett framgångsrikt start-up, svarar Charlotta.

Vad har varit bäst?

– Jag tycker det här sista året när vi fått välja lite och varit i lite mindre grupper. Då har man kunnat påverka lite mer, och de föreläsningarna har varit riktigt skarpa, säger Mari. 

 

 Jennie Vornanen driver i dag Sveriges största hästsecondhand utanför Torshälla.

Equused 

Jennie Vornanen driver Sveriges största secondhand för hästsaker. 2017 startade hon butiken och genom projektet har hon nu även en webbutik. 

Varför ville du vara med i projektet?

– Det var för att jag hade idéen om webbshoppen, jag ville göra det enkelt för folk att handla. Då hamnade jag här och fick hjälp med rätt kompetens. 

Vad har varit svårast? 

– För mig så har det varit att våga ta plats och göra det till min marknad. Jag har haft jättestor hjälp av gruppen. Folk har tryckt på och knuffat mig över kanten några gånger. Så det har varit till jättestor nytta. 

Även logistiken har varit en utmaning, som Jennie fått hjälp med genom projektet. 

– Det är inte bara att paketet ska skickas, det ska göras rent, annonseras, hänga i butik och packas. Det är logistik hela vägen som har varit en utmaning att lösa, men jag har knutit jättemånga företag till mig genom projektet. Alla har velat hjälpa mig med mitt problem, så nu kan jag ta emot utrustning utan att behöva åka och hämta den själv. 

 

Janina Henningsson driver franchiseföretaget Hästvågen där hon åker hem till hästägare med en plattformsvåg och väger samt gör hullbedömning på hästar.

Hästvågen 

Drivs som franchise av Janina Henningsson. Hästvågen är en mobil vågtjänst och hullbedömning för hästar.

Varför ville du vara med i projektet?

– Jag behövde mentorskapet, jag kände att jag stod och trampade på stället. Jag ville också åt nätverksfunktionen, och bolla med andra som slåss med samma entreprenörs­utmaningar. 

Vad har projektet gett dig?

– Utbildningarna och föreläsningarna har varit jättebra. Sen att träffas, bolla med varandra och höra varandras utmaningar - då hittar man andra vägar som man inte har tänkt på innan. Folk har kontakter i sin tur som har varit värda mycket. Sen att man inte tappar fokus på samma sätt, annars är det lätt att det rinner ut i sanden. 

 

Övriga företag som deltagit i projektet är Stall Melbo, Fölfabriken, Equumconsulting, Rheva, Westbergs Hovsjukvård, Denni Design, OptiAnimal, Scopey App och Staby Gård/ Whinny.

Läs mer om projektet och de olika företagen på www.hastinnovationer.se

 

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades söndag den 11 juli 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste