Inköpets dilemma

Krönika: Jag har starka minnen från när jag under min uppväxt stod i min pappas växthus och åt tomater direkt från plantorna. De var ju så söta och så goda, de egna tomaterna hade en fantastisk smak. Varför kan jag inte köpa tomater som smakar likadant i affären? 

 

I en leveranskedja som passerar många inköpare är det väldigt svårt att konkurrera med kvalitet. Tomaternas värde skall först prisförhandlas i någon avlägsen del i Europa, mellanlanda på någon grönsaksauktion i Holland för att sedan till lägsta möjliga kostnad hamna i en Ica-butik i Sverige. Den tomatodlare som försökt kommunicera smak genom den kedja av excelknarkande inköpsfanatiker är sedan länge bortrationaliserad. I dag odlas tomater med fokus på att ta sig igenom den här kedjan. Tomaterna odlas för att säljas, inte för att ätas.

Inköpsarbete är svårt. Och det är lätt att missa målet i inköpsarbete. När lagen om offentlig upphandling, LOU, för många år sedan infördes skulle den skapa ökad konkurrens, minskad korruption och bättre inköp med offentliga medel. De målen har sannolikt delvis uppnåtts. Men ur ett lantbrukarperspektiv har LOU främst varit ett effektivt redskap för att förödmjuka stora delar av svenskt jordbruk under 2000-talet. Lagen har så som den ofta tillämpats ensidigt krävt lägsta pris. Utan hänsyn till vare sig kvalitet, smak, djur eller miljö. Andra lagar har samtidigt bakbundit jordbruket genom att förhindra svenska bönder att producera till lägsta kostnad.

I det stora företagets inköpsarbete finns avdelningar som ensidigt fokuserar på de mätbara resultaten. Resultatet är ofta ett lågt inköpspris. Men det finns många exempel på när inköpsarbetet lever sitt eget liv och inte stöttar verksamheten i övrigt. 

För några veckor sedan försökte vi få en fossilfri transport utförd av Lantmännen. Lantmännen är Sveriges största biodrivmedelsproducent och har ett varumärke som rankas högt i hållbarhetsmätningar. Men, trots höga ambitioner kunde Lantmännen inte organisera en fossilfri transport. Vi upplevde att inköpet av transporter förlorat kontakten med varumärket och företagets hållbarhetsarbete.

Lantbrukare är i regel utlämnade till inköparnas vilja att pressa priserna. Våra produkter förädlas ofta i många led innan de når slutkonsumenten. Men de som agerat utanför de traditionella kanalerna vet också att vi, när vi har produkter som köpare verkligen vill ha, kan få riktigt bra betalt för våra produkter. Det kan gälla både småskalig Reko-produktion eller andra varor som har någon form av unik egenskap som köparen vill ha. Priset är ju egentligen bara viktigt när det inte finns något annat som är viktigare.

Intresset för mat och jordbruk har ökat kraftigt de senaste fem åren. Men strukturerna i handel och industri som pressat priser och kostnader i årtionden förändras långsammare. Den som lyckas skapa bättre kontakt mellan producent och konsument utan att för den skull tappa den storskaliga industrins effektivitet kommer att ta hem spelet. I bilindustrin har Tesla förändrat allt. När kommer livsmedelsindustrins Tesla?

 

Erik Jacobsson
Energifabriken

Artikeln publicerades torsdag den 15 juli 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Du ska va president...eller i alla fall kung!

Krönika: Livet är fullt av deadlines. Vid den här tiden på året kan det vara på grund av att semestern närmar sig med stormsteg. Oavsett om du är företagare eller anställd, om det är en lång eller kort period av frånvaro, så brukar det alltid vara många uppgifter som måste vara på plats för att du ska kunna koppla av. Ibland lyckas man bra, ibland mindre bra. Planering är ett nyckelord i sammanhanget.

 

Kommentera