Upplevelsen kan ingen ta ifrån mig

Krönika: Bettleri och försäljning av varor undanbedes! Skylten kunde förr ses på villor och i trappuppgångar på flerbostadshus. Hur texten respekterades av de personer som budskapet riktade sig till kan man ju alltid fundera över, men nog var det en tydlig viljeyttring från de boende. I tider med ökad e-handel, när kunden själv väljer tidpunkt att handla, noterar jag att behovet av skylten kvarstår. Vem vill köpa något vid dörren när nätet är fyllt med kundupplevelser att utvärdera inför beslut om köp av en produkt eller tjänst?

 

Nu är det inte främst livsmedel som säljs oanmält vid dörren men kunders vanor påverkar alla sektorer i samhället. Internetstiftelens undersökning av svenskarnas internetvanor under pandemin talar sitt tydliga språk – nya vanor! En tredjedel av internetanvändarna har handlat livsmedel på nätet sedan pandemin bröt ut. Åtta procent har gjort det i högre utsträckning än tidigare och sex procent för första gången. De som arbetar hemifrån och har hemmaboende barn har ökat sin konsumtion via denna kanal och bland nya e-shoppare sticker åldersgruppen 76+ ut.

Hur kan livsmedelssektorn på nätet skapa en nyfikenhet kring val av produkter för dessa och andra kundgrupper? Räcker det att göra kunden intresserad med förslag liknande ”de som väljer denna produkt brukar också köpa…”, baserat på algoritmer som räknar ut vad jag som kund troligen vill köpa? Personligen uppskattar jag när lokala producenter i butik presenterar sina produkter och jag får provsmaka. Det sistnämnda blir svårt att lösa på nätet, men varför inte digitala Shop-In-Shop hos nätbutiken där mervärden för svenska livsmedelsprodukter presenteras av en person med koppling till varans ursprung? Kunden har valt tidpunkten för inköp, maten är för stunden i fokus och därmed finns troligtvis ett ökat intresse att testa och lära sig nya saker om maten. 

Begreppet kundresa har på senare år fått alltmer utrymme i diskussioner hos företag som säljer produkter och tjänster. När är kunden troligtvis mer köpbenägen? Utifrån var kunden befinner sig i livet eller så enkelt som tidpunkt på dygnet och sammanhang kan påverka möjligheten att sälja en vara eller tjänst. Företag vars säljkanaler inte har förmågan att känna in och anpassa sig till kundens behov kommer att få det svårare. Kunders upplevelser är det som hamnar i utvärderingar på nätet, den nya ”arenan” för det gamla uttrycket om att kunden alltid har rätt.

För egen del är jag till exempel inte mottaglig för information och avtalstecknande vid köksdörren om byte av bredbandsleverantör, särskilt inte mitt i maten. Borde kanske köpa en ny skylt.

 

Rolf Åttingsberg
Handelsbanken

Artikeln publicerades fredag den 03 september 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste