Odlar vete till mer hållbara tortillas

Livsmedelsföretaget Paulig och Lantmännen presenterar ett nytt samarbete med ambitionen att svenska lantbrukare ska använda ännu mer hållbara odlingsmetoder.

Karolina Valdemarsson, Country Managing Director Sweden på Lantmännen Cerealia och Henrik Samuelson, Senior Vice President för Scandinavia & Central Europe, på Paulig presenterar det nya samarbetet mellan Lantmännen och Paulig. Foto: Anders Nicander.

Det nya samarbetet ligger inom ramen för Lantmännens program ”Framtidens Jordbruk – Klimat & Natur”. Tanken är att Lantmännen Cerealia från skörden 2022 ska leverera 17 000 ton vetemjöl till Paulig, som odlats enligt programmet med en minskad klimatpåverkan med upp till 30 procent. I Pauligs fabrik i Landskrona bakas årligen cirka 400 miljoner tortillas från Santa Maria för den nordiska och baltiska marknaden och det är i den tillverkningen som mjölet kommer att användas. Det skriver Lantmännen i ett pressmeddelande.

Enligt lantbrukskooperativet är samarbetet ett stort kliv framåt för svenskt jordbruk och innebär i praktiken att omkring 20 gårdar kan ställa om cirka 2 700 hektar till ännu mer hållbara odlingsmetoder. En utveckling som företaget Paulig vill vara med och driva på.

Rolf Ladau, vd för Paulig kallar samarbetet med Lantmännen en viktig milstolpe för företaget i deras klilmatarbete. Foto: Paulig

– Vi på Paulig är övertygade om att livsmedelsindustrin är en del av lösningen på klimatfrågan, och att omställningen av jordbruket är avgörande för att uppnå mer hållbara livsmedelssystem. Genom att arbeta tillsammans med våra partners och leverantörer i livsmedelskedjan kan vi minska våra produkters klimatpåverkan och göra mer hållbara val tillgängliga för konsumenterna. Partnerskapet med Lantmännen är en viktig milstolpe för att nå Pauligs vetenskapsbaserade klimatmål som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser från värdekedjan med 50 procent till 2030, säger Rolf Ladau, vd för Paulig.

Driva på omställningen

Lantmännens program Klimat och Natur ligger i linje med de högt ställda klimatmålen inom Parisavtalet. Något som passar Paulig där man också arbetar efter ambitiösa klimatmål, godkända av Science Based Targets-initiativet, med syfte att begränsa den globala temperaturökningen till maximalt 1.5 grader.

– Partnerskap inom livsmedelskedjan är nyckeln för att skapa större genomslagskraft och för att kunna ställa om hela livsmedelssystemet. Vi är stolta över detta samarbete och välkomnar Paulig till programmet. Tillsammans kommer vi att kunna driva på omställningen, möta marknadens efterfrågan på mer hållbara produkter samtidigt som vi gör det mer lönsamt för lantbrukare att ställa om till mer hållbara odlingsmetoder, säger Karolina Valdemarsson, Country Managing Director Sweden på Lantmännen Cerealia.

Bland de odlingsmetoder som ingår inom Klimat & Natur inkluderas bland annat klimatsmart växtnäring, fossilfria bränslen och precisionsodling, som enligt Lantmännen tillsammans minskar koldioxidutsläppen från odlingen med upp till 30 procent. Samtidigt gynnas den biologiska mångfalden genom så kallade lärkrutor (osådda rutor på åkrarna där sånglärkan kan landa), blommande kantoner och kemikaliefri utsädesbehandling.

Största produktkategori

Eftersom Tortillas är Pauligs största produktkategori, kommer samarbetet enligt företaget att få en stor positiv inverkan ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Varje dag konsumeras 700 000 portioner Tex Mex från Santa Maria på mer än 40 marknader. Detta partnerskap är ett viktigt steg för att minska våra utsläpp av växthusgaser i en av våra största värdekedjor. Under 2023 kommer vi att börja baka med det mer hållbara vetemjölet och senare under året finns dessa tortillas från Santa Maria tillgängliga i butikshyllorna på den nordiska och baltiska marknaden”, säger Henrik Samuelson, Senior Vice President för Scandinavia & Central Europe, på Paulig.

Paulig

Paulig är ett familjeägt livsmedelsbolag, grundat 1876. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco.

Produkterna säljs på fler än 70 marknader runt om i världen och företaget är ledande inom Tex Mex-kategorin på den europeiska marknaden.

Företagets ambition är att minska utsläppen av växthusgaser från värdekedjan med 50 procent fram till 2030, från 2018 års baslinje. Målsättningen är också att minska utsläppen av växthusgaser från den egna verksamheten med 80 procent fram till 2030.

Pauligs försäljning uppgick till 9,3 miljarder kronor 2020.

Källa: Lantmännen

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 12 oktober 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste