Arla stäms för reklam om klimatavtryck

Arla kan inte bevisa att informationen på deras ekoförpackningar om netto noll klimatavtryck stämmer. Därför stäms mejeriföretaget av Konsumentombudsmannen (KO).

Enligt KO är Arlas information om netto noll klimatavtryck som synts på förpackningarna på ekologisk mjölk och ost missvisande för kunden. Foto: Arla

Arla stäms av KO inför patent- och marknadsdomstolen. Orsaken bakom stämningen ska enligt KO vara att Arla inte kunnat bevisa att påståenden i deras reklam, som förekommit på en del förpackningar inom ekosortimentet, om netto noll klimatavtryck stämmer.

– Det är ofta svårt för vanliga konsumenter att förstå hur pass bra en produkt är, eller i vilket fall hur pass mindre skadlig den är, för klimatet. KO anser inte att Arla lyckas visa att produktion av mjölk inte har en påverkan på klimatet, skriver Ida Nyström, processråd hos Konsumentombudsmannen, i ett pressmeddelande.

Otydliga miljöpåståenden

Enligt KO är reklamen missvisande. De anser att mejeriprodukter är belastande för miljön genom utsläppen av växthusgaser som sker i samband med produktionen. Det Arla har gjort är att de har köpt växthusgaskrediter som klimatkompenserande åtgärder.

– KO tycker förstås att det är bra om företag kan minska sin klimatpåverkan. Men det är viktigt att konsumenterna får tydlig och korrekt information att basera sina val på. Otydliga miljöpåståenden räddar inte klimatet, skriver Ida.

Håller inte med

Arla håller inte med om att reklamen är missvisande, och svarar i ett eget pressmeddelande att företaget har förtydligat vilka åtgärder som vidtagits på begäran av KO. Arla uttrycker ett missnöje över beslutet:

– Arla anser att näringslivet har ett stort ansvar för att vara med och driva på för att Sverige ska nå uppsatta långsiktiga klimatmål – att utsläppen av växthusgaser inom Sveriges gränser ska nå netto noll senast år 2045.  Detta främst genom att kraftigt minska utsläppen i den egna värdekedjan,” säger Victoria Olsson hållbarhetschef på Arla i Sverige.

Klimatkompenserar

I sitt pressmeddelande framhåller de att de experter som Konsumentverket anlitat inte verkar ifrågasätta Arlas beräkningar av produkternas klimatpåverkan och att de själva anser sig lagt stor vikt vid på att göra informationen till konsumenter så tydlig det bara går på förpackningar och hemsidor.

– Som ett mervärde för ekokonsumenterna har Arla valt att klimatkompensera i projekt som fokuserar på att bevara och skapa naturliga kolsänkor. Det är något som också i Parisavtalet betonas som viktiga åtgärder parallellt med kraftiga utsläppsminskningar, säger Victoria.

Även om Arla inte håller med om att reklamen är missvisande välkomnar de att ärendet prövas för att det ska utvecklas en praxis för kommunikation av miljöpåståenden.

– Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden men delar inte KO:s bedömning att marknadsföringen är vilseledande, säger Victoria.

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 11 november 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste