Börsras för Oatly

Havdredrycks­tillverkaren Oatly har haft det kämpigt på börsen. Efter att ha haft en långsammare tillväxt än marknadens förväntningar sjönk aktien kraftigt.

En långsammare tillväxt än tidigare prognoser och marknadens förväntningar fick Oatlys aktie att falla på börsen.  Foto: Oatly

Börsnoterade havredryckstillverkaren Oatly föll på amerikanska Nasdaq-börsen när bolagets rapport för tredje kvartalet visade på en lägre tillväxttakt än förväntat samtidigt som bolaget sänkte sin tillväxtprognos för helåret. Direkt efter rapporten föll aktien med 20 procent.

Oatlys omsättning för tredje kvartalet ökade med 49 procent jämfört med samma period förra året till 171 miljoner dollar, motsvarande omkring 1,5 miljarder kronor. Vilket inte nådde upp till analytikernas genomsnittliga förväntan enligt Factset på 185 miljoner dollar.

Samtidigt sänkte bolaget sin egen prognos för försäljningen underhelåret, från 690 miljoner dollar i omsättning till 635 miljoner dollar (5,5 miljarder kronor). Analytikerna hade räknat med 694 miljoner dollar. Når man 635 miljoner dollar i omsättning är det en ökning med 50 procent.

Ökad förlust

Oatlys förlust för tredje kvartalet blev 40,6 miljoner. Under motsvarande kvartal i fjol gjorde man en förlust på 9,8 miljoner dollar. Analytiker hade i snitt räknat med en förlust på cirka 45 miljoner dollar.

Oatly hänvisar en stor del av de ökade kostnaderna till utgifter som hänger samman med att man nu är ett börsnoterat bolag.

Oatlys aktie har sedan börsnoteringen i maj sjunkit med 50 procent.

131 miljoner liter

Under det tredje kvartalet producerade Oatly sammanlagt 131 miljoner liter havredryck på sina anläggningar. Samma kvartal förra året producerade man 74 miljoner liter havredryck, en 77-procentig ökning.

Största delen av produktionstillväxten skedde på Oatly fabrik i Nederländerna. Största delen av tillväxten nästa år förväntas komma ifrån företagets anläggning i Utah, USA.

Produktionskapaciteten vänts uppgå till 600 miljoner liter per år vid årsskiftet.

Ökad konkurrens

Oatly var tidiga och snabba på att expandera produktion och försäljning av havredrycksprodukter, men det har tillkommit en rad konkurrenter på marknaden.

– Som med alla bra produkter kommer det utmanare och många alternativ, då blir det viktigt hur man marknadsför sig och når ut till konsument. Ren marknadsföring helt enkelt. Oatly har väldigt starka investerare i ryggen som kan säkerställa att bolaget har finansiella muskler att nå ut med marknadsföringen, säger Stefan Granlund på Danske bank till TT.

Erik Brink
Erik Brink
Tel: 070-600 45 48
E-post: erik@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 22 november 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste