”Vi vill växa så fort det bara går men på ett hållbart sätt”

2019 var de nominerade men vann inte. I år fick de en ny chans och knep Livsmedelspriset 2021. Företaget vi talar om är Gårdsfisk, som dessutom nyligen inlett ett samarbete med HKScan. 

 

Mikael Olenmark Dessalles och Johan Ljunquist har grundat Gårdsfisk. Genom det vill de lyfta svenskt vattenbruk och skapa en helt ny bransch. Nyligen fick de motta Livsmedelspriset 2021. Foto: Svenskt Sigill

– Vi drivs inte av att vinna priser. Men det är klart ett erkännande att få priser av branschen. Vi har vissa priser som vi håller väldigt högt, detta är ett av dem tillsammans med Årets klimatbonde och Änglamarkspriset. Det är klart kul för mig och Mikael men också för bolaget som helhet och alla anställda, säger vd Johan Ljungquist, som grundat Gårdsfisk tillsammans med Mikael Olenmark Dessalles.

På 1,5 år har Gårdsfisk gått från 7 till 23 anställda. Intresset är jättestort bland lantbrukare, det byggs nya anläggningar och flera nya produkter är på gång.

– Storhetsvansinne har vi kanske haft hela tiden, men nu har vi ju tagit på oss rollen att vara den som bygger hela den svenska fiskkategorin. Den är ganska spretig i dagsläget med mycket importerad fisk. Vi tycker att det ska finnas mer svensk fisk i butikerna och förhoppningsvis kommer en väldigt stor del av den svenska fisken att vara Gårdsfisk, säger Johan.

Hur många uppfödare jobbar ni med nu?

– Vi har två stycken färdigbyggda stall, ett på Maltesholm och ett i Rinkaby, i Kristianstads kommun. Nyligen fick vi godkännande av miljötillstånd för ytterligare två stallar.

Enligt Johan räknar företaget dem inte i gårdar längre utan i fiskstall. För det finns lantbrukare som vill bygga fler stall. Så nästa bygge blir 1,5 fiskstall. Och efter det är det en uppfödare som ska bygga två stall.

– Vårt strategiska mål har varit att vi till 2024 skulle ha 17 gårdar anslutna. Det har vi nu ändrat till 17 stallar. Och nu har vi 12 som går in i olika byggnationsfaser. Sedan får vi se om vi reviderar upp det mer, för intresset finns!
 

Gårdsfisk jobbar mycket med produktutveckling av deras två fisksorter Clarias och Rödstrimma. Att öka upp försäljningen till dagligvaruhandeln är ett fokusområde framåt. Foto: Gårdsfisk

Lokalt i Skåne

Gårdsfisk har sitt centrum i Skåne och planen är att fortsätta att utveckla verksamheten där. De vill att stallarna ska ligga inom en timmes bilkörning från huvudgården i Kristianstads kommun där småfiskarna föds upp. Näst på tur är två nya uppfödare i Kristianstads kommun. Efter det Tomelilla och Ystad kommun.

– Eftersom intresset är så stort från lantbrukarna så ser vi ingen anledning att gå för långt från vår huvudgård. Så länge vi kan bygga nära så kommer vi att välja gårdar som ligger nära.

Logistiken blir väldigt mycket enklare, säger Johan.

Var säljer ni er fisk?

– Innan pandemin så gick 80 procent till restaurang. Men sedan blev det som för alla andra helt dött. Då bestämde vi oss för att satsa mer på dagligvaruhandeln. Nu har vi avtal med Axfood, Coop, Bergendahls och Ica, berättar Johan.

Men han medger att det varit en ganska spretig försäljning hittills då de inte haft ett specifikt säljteam som fokuserat på just dagligvaruhandeln. Men det är något som kommer att ändras i höst när de tar in en extern försäljningsorganisation som ska jobba med detta.

Läs mer: HKScan börjar med fisk

Fisken säljs i dagsläget främst som färskvara. Men Johan berättar att de även tagit fram en färdigprodukt som kommer att vara fryst. Och från vecka 46 kommer Gårdsfisk att sälja frysta produkter via Mathem.

Fisken som odlas är Tilapia, men säljs under Gårdsfisk egna varumärke Rödstrimma. Den andra fisksorten är Clarias.

– Hittills har vi haft för liten produktionskapacitet för att kunna trycka ut produkterna lika brett marknadsföringsmässigt. Men nu börjar vi komma i fatt. Så förhoppningen är att vi under 2022 ska kunna öka volymen av fisk ganska ordentligt, säger Johan.

Han hoppas att produktionen ska kunna ligga på 500-600 ton fisk nästa år.

Vad har ni för strategi framåt?

– Vi vill växa så fort det bara går men på ett hållbart sätt. Både ekonomisk, socialt och miljömässigt.

– Det är där den största flaskhalsen ligger just nu, att kunna få organisationen att växa utan att någon del sticker i väg så att de andra inte hänger med. Vi är ganska unika med att hålla hela kedjan från kläckt yngel till färdigpackat i butik, så det är en bred affärsmodell som vi jobbar med. Allt måste synka.

 

Motivering

Gårdsfisk vinner Livsmedelspriset 2021 för sin innovativa satsning som visar att det går att leverera fisk som är hållbart odlad på land. Genom att förflytta odlandet av fisk från vatten till land undviker de överfiske och övergödning, samtidigt som de tar vara på fiskgödseln och återanvänder den på jordbruksmarker. Gårdsfisk har skapat ett helt system och en modell för hur storskalig fiskodling kan fungera tillsammans med de förutsättningar som finns i lantbruket. Med ett stort kunnande och engagemang har de skapat en helt ny bransch. Företaget vill förändra hur vi ser på fiskodling i grunden och deras vision är att producera världens mest hållbara fisk – och de är på god väg att lyckas

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 24 november 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste