”Vi har haft ett starkt förtroende hos svenska konsumenter”

Henrik Lander, ordförande Sveriges Nötköttsproducenter ser tillbaka på år 2021 och listar årets plus och minus.

 Henrik Lander, ordförande Sveriges Nötköttsproducenter Foto: Isabella Odmark

Året som gått – 2021 sett i backspegeln

Jordbruksakutellt bad nyckelpersoner från olika delar av branschen berätta vad som varit årets plus och minus samt dela med sig av sina förhoppningar inför 2022.

Årets plus?

– Det är flera saker som har varit bra under året. Dels har vi ju haft ett stabilt och bra avräkningspris. Det har varit en viktig del i vår produktion. Sedan har vi haft ett starkt förtroende hos svenska konsumenter under hela pandemin, när många köper svenskt och lagar mat på svenska råvaror hemma. Vi är lite sämre på restaurang, men det är ju ett steg i rätt riktning och det är positivt att folk väljer svenskt när de får välja själva. Sen har vi på många ställen i landet haft en väldigt bra grovfoderskörd också, säger Henrik Lander.

Årets minus?

– Det är väl framför allt det som varit nu under hösten, med ökade kostnader på insatsvarorna som är den stora grejen. Det handlar ju om höga priser på gödsel och diesel och allt som vi behöver inför nästa säsong och som en del har köpt men en del inte har hunnit köpa ännu. Men oavsett så tror jag det kommer handla om rejäla kostnadsökningar i branschen överlag. Jag tror vi lärde oss redan 2018 under torkåret att vi behöver ha lite extra buffert nu än förut med dessa svängningar både vad gäller klimat och priser, och det tycker jag att många verkar ha lärt sig av. Men det ökade kostnaderna är helt klart årets minus.

Vad hoppas du på inför nästa år?

– Vi hoppas väl på att kunna hålla kvar avräkningspriset. Det finns ett tryck i dag på att det ska bli mer svenskt även när vi äter ute. Men det finns en oro nu att importen ska öka, då det finns många som vill sälja djur ute i Europa. Så min önskan inför nästa år är i alla fall att priserna orkar stabilisera sig på den nivån som vi har haft under pandemin. Sen behöver det ju upp lite till för att ta igen de här kostnadsökningarna. Det får bli en diskussion med framförallt handeln om att priserna måste upp även i butik och genom hela kedjan för att vi som jobbar inom primärproduktionen ska kunna ta de ökade kostnaderna.

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades lördag den 25 december 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste