I kris får vi superkrafter

Krönika: 2021 blev hela världen lite mer varma i kläderna kring hur det var att leva i en lockdown. Vi slutade med det orutinerade beteendet att bunkra toalettpapper och fokuserade i stället mer kraft, pengar och tid på hemmen, familjen och maten. Mer mat i hemmen och mindre i språnget eller på stan ledde till att 2021 handlade om mer svenskt kött och mer svensk mat.

 



Den svenska köttbranschen
passade under detta år också på att kliva fram och bli transparenta på riktigt. Alldeles för länge hade köttets antagonister haft patent på att berätta om slakt. Nu var det branschens tur. Mottagandet bland konsument var överväldigande positivt och vi lärde oss att kommunikation av mod och ansvar var ett lyckokast mitt i den rådande pandemin.

Flera steg som togs i rätt riktning var förflyttningen under klimattoppmötet. För första gången på 26 år adresserades den fossila energins påverkan på klimatet och ett litet erkännande kom om att de biogena metanutsläppen från idisslare inte är den stora klimatboven. Men makt ges aldrig upp utan kamp och processen med att flytta skulden från kossan till kol och olja kommer ta tid, lång tid.

Med tanke på att 2021 inneburit medvind med bra priser, hög efterfrågan, en framgång i klimattoppmötet och en transparent och modig näring, borde vi stänga året med en bra känsla, eller? Skenande priser på el och diesel, ett svajigt läge inför CAP-förhandlingarna och hotet om billig importmat grumlar framtidstron och det är lätt att glömma bort den starka medvinden svensk mat haft under året.

Vår vardag är att navigera i en dynamisk värld, på en volatil marknad och där vädrets makter bestämmer skillnaden mellan att vinna och försvinna. Dessutom finns en ständig utsatthet av människors känslor. Detta är vardagen. Samtidigt verkar vi inom en sektor som stärks av just kris och osäkerhet vilket är en superkraft många andra inte har. Så med tanke på vad 2021 lärde oss ska vi lita på vad som finns i ryggmärgen, addera sedan en dos kris och en dos timing så har vi receptet för att fortsatt hålla flaggan högt för den svenska livsmedelsproduktionen även under 2022.

 

Isabel Moretti
Vd Svenskt Kött

Artikeln publicerades måndag den 27 december 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste