Röster från traktormarknaden

Efter en lång period med en relativt jämn efterfrågan går traktoråret 2021 mot sitt slut. Jordbruksaktuellt har pratat med två jubilarer med siktet inställt på tillväxt för att höra deras tankar kring marknadsläget och kommande år. 

 

Valtra har i år 20 procent högre kundorderingång jämfört med fjolåret och tror på en fortsatt positiv utveckling av konjunkturen. Företaget som firar 70 år i år har på kort tid lanserat ett brett utbud av nya modellserier. Foto: Valtra


En av traktortillverkarna som ökat sina marknadsandelar i Sverige är Valtra, där Alexander Löwenberg är försäljningsansvarig för Sverige och Danmark hos Agco. Trots pandemin så menar han att traktormarknaden varit på en stabil nivå de senaste åren.

– Ser man på hur många traktorer det registrerats totalt hittills i år och jämför med de tre-fyra sista åren så är det på i stort sett samma nivå. Så det har inte varit så turbulent, åtminstone inte för vår del, säger han och tillägger:

– Sedan har vi som alla andra också haft utmaningar med komponentbrist och liknande.
 

Swedish Agro Machinery ser en positiv utveckling för Claas traktorer i Sverige och firar samtidigt fem år som företag i Sverige. Det långsiktiga målet är tio procents marknadsandel för traktorer. Foto: Claas

Spännande år

Under 2021 har Valtra firat 70 år och lanserat femte generationens A, N- och T-serie, samtidigt som G-serien som släpptes under 2020 har etablerat sig på marknaden. 

– Det har varit ett spännande och kul år sett till produkterna där vi lanserat inte mindre än tre nya modellserier. Vi har hunnit att få in alla till Sverige och även börjat leverera till kund. 2021 är också det år då vi börjat komma i gång med leveranser av G-serien, så man kan egentligen säga att det är fyra nya modeller som kommer ut på marknaden detta år. Det har varit ett stort år för Valtra och roligt att ha fått ut så många produkter på så kort tid, säger Alexander. 

Likt andra tillverkare så går trenden även hos Valtra mot ökade volymer av större traktorer. 

– Vi går mot lite större traktorer som T-serien där vi ökar lite år efter år, och även N-serien, men i år ökar vi generellt sett över alla modellserier. I år har vi 20 procent högre kundorderingång än vad vi hade förra året och vi tror bland annat att det beror på att vi släppt många nya produkter och på vårt starka samarbete med Lantmännen Maskin som fungerar bra, säger Alexander.

Hög utrustningsnivå

Den finska traktortillverkaren fortsätter att ta marknadsandelar i Sverige.

– Vi avsatte en volym för Sverige som gett oss möjligheten att leverera bra, säger Alexander som berättar att leveranstiden för en ny Valtra i dag ligger på runt tre månader. 

De relativt korta leveranstiderna beror enligt honom mycket på Valtras satsningar vid traktorfabriken i Suolahti, och inför kommande år är Alexander fortsatt optimistisk. När det gäller trender så menar han att allt fler traktorer levereras med avancerad utrustning. 

– Nästan 60 procent av de traktorer som kan utrustas med Smart Touch-armstöd levereras också med det, och vi ser också en ökning när det gäller funktioner som exempelvis autostyrning. Jämför man bara för några år sedan så är det en enorm skillnad när det gäller tekniken, avslutar han. 

”Det är ingen backspegel utan bara en stor framruta”

En annan aktör som firar jubileum i år är Swedish Agro Machinery, återförsäljare för Claas i Sverige, som i år fyller fem år som bolag. Även för Claas del är det fullt fokus på tillväxt med ett långsiktigt mål om en marknadsandel på tio procent när det gäller traktorer. 

Varit förskonade 

Sedan ett par månader tillbaka är Peter Tillberg försäljnings- och produktchef för traktorer hos Swedish Agro Machinery och han ser positivt på drivet inom företaget. 

– Det här året har haft sina utmaningar likt andra år, och det är en hård konkurrens på traktormarknaden. Vi har jobbat på under året och ökat lite med ett antal enheter där vi också sålt av lite demotraktorer, säger han och fortsätter: 

– Det är inte förrän nu de senaste månaderna som man märker att det blir lite längre leveranstider för nya maskiner. Samtidigt känns det som att vi för Claas del varit ganska förskonade på det viset att Claas har tagit höjd för den här situationen. Fabriken tuffar på och man har varit förutseende och har sett till att ha delar på hyllorna. 

Peter tror däremot att 2022 kan bli generellt mer utmanande när det gäller bristsituationer och leveranstider. 

– Det är inte bara i traktorbranschen utan i alla branscher där jag tror att effekterna av corona kommer bli kännbara när det gäller tillgången på delar och längre leveranstider. Vi kände det ganska tidigt att en sådan situation kunde inträffa så vi har beställt ganska mycket traktorer, säger han. 

Brett modellprogram 

Under sina runt tio år i branschen har Peter sett en stadig ökning när det gäller effekten hos traktorerna samtidigt som det totala antalet sålda traktorer minskat.

– Det totala antalet hästkrafter hos alla sålda traktorer är ungefär detsamma i dag som för tio år sedan, men traktorerna blir färre och större. Swedish Agro har de flesta av sina anläggningar i områden med mycket växtodling och där säljer vi fler större traktorer, säger han. 

Swedish Agro Machinery erbjuder ett brett utbud av traktorer från 100 hästkrafter och uppåt, där Claas i år lanserade den nya traktormodellen Arion 470. 

– Det är ett jättebra tillskott till Arion 400-serien på 155 hästkrafter som vi redan har sålt ett par stycken utav. Från 100 hästkrafter och uppåt är vi heltäckande, och med ett minskande antal enheter så tror jag att det är viktigt att vi har en stor bredd i modellprogrammet så att kunderna kan få det de vill ha, säger Peter. 

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 07 januari 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste