Blekinge får eget köttvarumärke

Den ideella föreningen Blekinge Arkipelag har fått 3,2 miljoner kronor av Jordbruksverket för att främja lokala betesdjur.

Projektet som drivs av Blekinge Arkipelag ska bland annat främja lokala betesdjur. Foto: Madeleine Rapp

För att skapa ett nytt varumärke för hållbara och lokala livsmedel har Blekinge Arkipelag fått 3,2 miljoner av Jordbruksverket i stöd.

Målet med det nystartade projektet är att mellan 15–20 djurhållare ska ansluta sig till det nya varumärket som ska bidra till att belysa positiva världen, så som öppna landskap och biologisk mångfald.

– Vår kust och skärgård har betats i nästan 2 000 år. Lägger man ner betet tar det kanske fem år, sedan är det fullständigt igenvuxet så man knappt kan gå och vistas där, säger Mattias Holmquist, biosfärkoordinator på Blekinge Arkipelag, i en intervju med Blekinge Läns Tidning som skriver om utdelningen

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 20 januari 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Låt de ukrainare som kan arbeta – få arbeta

Debatt: Varje år kommer cirka 1 000 ukrainare med säsongsarbetstillstånd för att plantera skog och utföra röjningsarbete i de svenska skogarna. Detta är erfaren personal, som ofta återkommer år efter år. I sommar ska drygt 400 miljoner skogsplantor planteras, och till detta behövs kompetent arbetskraft. Nu avslår dock Migrationsverket säsongsarbetstillstånden för den ukrainska personal som skulle komma i år. Argumentet från myndigheten är att det på grund av kriget finns risk att man stannar kvar i landet även när säsongen är slut. Någon individuell prövning görs inte. I samband med avslaget hänvisas istället personalen till att söka uppehålls- och arbetstillstånd genom massflyktsdirektivet.

 

Kommentera