Matlagning på TikTok ska inspirera unga att välja svenskt
Enligt Svenskmärkning AB, som står bakom ursprungsmärkningen Från Sverige, är TikTok ett självklart nästa steg för att nå ut till viktiga målgrupper och man inleder nu ett samarbete med influensern Astrid Nordin. Målet är att inspirera fler unga att laga mat med svenska råvaror.
Astrid Nordin har slagit igenom på TikTok som Sveriges nya hemmakock. Hon lägger ut korta matlagningsklipp med karaktäristiska så kallade voiceovers och har i dag över en halv miljon följare, varav de flesta är mellan 18-24 år. Nu inleder Astrid och Svenskmärkning AB ett samarbete, med målet att inspirera fler unga att laga mat på svenska råvaror. Astrid kommer i sina klipp även att berätta om fördelarna med att välja svenskt och vad ursprungsmärkningen Från Sverige innebär.
– Att nå ut via TikTok som plattform är ett självklart steg för Från Sverige då vi vet att vår viktiga målgrupp unga vuxna finns och spenderar mycket tid på plattformen. Astrid är en av Sveriges största matkreatörer som inspirerar till enkla och goda recept och dessutom är bra på att inkludera och engagera sina följare. Vi ser verkligen fram emot samarbetet, säger Evelyn Berkeley, digital kommunikatör, Svenskmärkning AB, i ett pressmeddelande.
Under perioden januari till juni kommer Astrid att en gång i månaden lägga ut ett nytt recept i videoformat på TikTok och Instagram. Du hittar Astrid under namnet @astridnrdn, och den första videon kommer att publiceras den 23 januari. Recepten med tillhörande videoklipp kommer även att publiceras på Från Sveriges hemsida och sociala medier.