Ekoförsäljningen gick trögt under 2021
Under förra året backade ekoförsäljningen i dagligvaruhandeln med 5,4 procent jämfört med 2020. Det visar nya siffror från Ekologiska Lantbrukarna.
Svenskt Ekoindex för kvartal fyra 2021 visar att ekoförsäljningen i dagligvaruhandeln gick trögare förra året jämfört med året innan. Om man mäter skillnaden mellan 2021 års försäljning och 2019 stannar nedgången på 0,6 procent, vilket är en måttlig nedgång i absoluta tal. Sett till de senaste fem åren har ekoförsäljningen ökat i värde med 13,5 procent. Det skriver Ekologiska Lantbrukarna i sin senaste rapport.
– Vad vi kan se i andra undersökningar har det inte med ett minskat konsumentintresse att göra. Tvärtom vill allt fler konsumenter göra hållbara val och köpa produkter som bidrar till god djurvälfärd, ökad biologisk mångfald och ett bättre klimat, säger Gunilla Östangård, marknadsutvecklare på Ekologiska Lantbrukarna, i ett pressmeddelande.
Ekologiska Lantbrukarnas studier bygger bland annat på GfKs konsumentpanel och enligt deras undersökning tyder mycket på att det ofta saknas ekologiska alternativ att välja på. Bland annat inom växande och prisstarka produktsegment så som ost, glass och specialprodukter. En annan faktor är att eko sällan kombineras med andra premiumvärden, förpackningsstorlekar, smaker och fetthalter som efterfrågas av konsumenterna.
Här hittar du hela rapporten för: Svenskt Ekoindex Kvartal 4/2021