Arlas ekologiska mjölk – årets matbluff 2021

För första gången tog vilseledande klimatmarknadsföring hem vinsten i tävlingen Årets Matbluff 2021. Det skriver Äkta vara som står bakom tävlingen.

 

Netto noll är ett begrepp som används enligt Äkta vara används av många företag, organisationer och länder i deras  klimatarbetet. Foto: Äkta vara

Med 30 procent av rösterna (6862 av 22 244 röster) blev Arlas ekologiska mjölk, med ”Netto noll klimatavtryck” årets vinnare av Äkta varas antipris.

– Bluffen är lite annorlunda än tidigare år eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara, i ett pressmeddelande.

På sin hemsida skriver man att Greenwashing är en ökande trend bland företag som vill skapa en bild av att vara miljövänliga i sin marknadsföring. Men att detta är något som konsumenterna blir alltmer medvetna om. Vilket enligt Björn framgår av att Årets Matbluff i år går till en produkt som använder klimatargument som marknadsföringsknep.

Ytterligare ett exempel på detta är enligt Äkta vara att vinsten till den tyska motsvarigheten av Årets Matbluff gick till ”klimatneutral kycklingfilé”. Just Netto noll är ett begrepp som används inom klimatarbetet av både företag, organisationer och länder.

– En vanlig konsument som går i butiken måste kunna göra ett välinformerat val och denna typ av marknadsföring blir vanligare och vanligare. I grunden är det ju bra med klimatkompenserande insatser, men eftersom märkningen används i en direkt säljsituation så är det extra viktigt att den är tydlig och inte kan misstolkas. Därför är det bra att detta nu ska prövas. Folk ska inte känna sig lurade, säger Björn Bernhardson. 

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 26 januari 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste