VF-däck från Alliance ökar skördens avkastning

Danska NDI Group har tillsammans med lantbruksforskningsföretaget SEGES avslutat ett nytt däcktest i Danmark. Testet har gjorts genom att jämföra konventionella däck med ett högre lufttryck och NDI Groups egna däck med lägre lufttryck.

 

Enligt NDI Group säkerställer VF-däck hälsosammare skördar och högre lönsamhet.
 Foto: NDI Group


Enligt Jakob Nannberg Scheel, försäljningschef på NDI Groups lantbruksavdelning, är resultaten från det vetenskapliga forskningsprojektet mycket relevanta för lantbrukare i Sverige. Resultatet visar att körningen med VF-däck från Alliance med 1 bars däcktryck har en bevisbar positiv effekt på skörden.

– Det har gjorts flera däcktest utanför Danmark och Norden som visar att körning med lågt däcktryck ökar skörden och därmed vinsten per hektar. Det är första gången vi har gjort ett test av det här slaget på dansk mark och resultaten är mycket positiva, säger Jakob Nannberg Scheel.
 

Testet utfördes på dansk mark under torra förhållanden. SEGES och NDI Group tror att VF-däcken kan ge ännu större fördelar vid blötare förhållanden. Foto: NDI Group

Extra inkomst

I experimentet har man använt sig av en traktor och en gödselspridare med dubbla uppsättningar däck. Vanliga konventionella däck testades först med ett däcktryck på mellan 2,2 och 3 bar. VF-däck från Alliance testades med 1 bars tryck. När det var dags för skörd kunde man konstatera att VF-däcken med det låga lufttrycket ökat skördens avkastning med mellan 1,5 och 2,2 procent beroende på om flytgödselspridaren hade en bredd på åtta eller tolv rader. Räknat i extrainkomst för lantbrukaren så blev resultatet 228 till 355 kronor per hektar.

– Vi har nu fått inblick i data från ett vetenskapligt däcktest genomfört under nordiska förhållanden, vilket har gett oss en unik möjlighet att beräkna vad som kan uppnås av merintäkter från VF-däck. Data som också är ytterst relevanta för svenska bönder, säger Jakob Nannberg Scheel och fortsätter:

– Har du en åker på 100 hektar kan det vara en ganska märkbar besparing på flera tusen kronor som du uppnår. Dessutom visade testet också att hjulslirning med VF-däck minskade med 4,4 procent, vilket utan tvekan också ger besparingar på bränsleförbrukningen, och det sänkta däcktrycket minskar också jordpackningen. Så nu har vi äntligen fått konkreta siffror på vad den ekonomiska vinsten med VF-däck är och vi ser mycket fram emot att använda den nya kunskapen och data från däcktestet framöver i vår rådgivning till våra kunder i hela Norden.

Större fördelar

Konsulten Martin Mikkelsen konstaterar, tillsammans med Henning Sjørslev Lyngvig som är konsult inom området fältteknik på SEGES i Danmark, att fördelarna med att använda VF-däck kan vara större än vad som sågs i testet.

– När vi sprutade gödsel i april 2021 var jorden väldigt torr, och det gav oss utmärkta körförhållanden. Potentialen kan sannolikt vara ännu mer betydande under suboptimala förhållanden. Man skulle lätt kunna tänka sig att det finns ännu större fördelar med att köra i fuktigare jord, säger han.

Däckmärket Alliance är en del av Yokohama Off-Highway Tyres och NDI Group är den nordiska återförsäljaren för däcken som användes i testet. Modellen på de däck som användes i testet var Agriflex 372+ och 389+ på traktorn respektive flytgödselspridaren.

Valdemar Jensen
Valdemar Jensen
Tel: 073-925 05 41
E-post: valdemar@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 16 mars 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Slutpriserna för skörd 2023 - inklusive efterbetalningar

Nu är nivån klar för alla aktörers efterlikvid som är med i Jordbruksaktuellts prissammanställning över slutpriserna för leverans i skörden 2023 inklusive efterbetalningar. En lägre skörd än 2022 och med stora kvalitetsproblem blev utfallet för skörden 2023. Samtidigt föll de globala spannmålspriserna och drog med sig de svenska priserna.  Foderspannmål och oljeväxter var de som stack ut med de högsta prisnedgångarna jämfört med 2022.

 

Kommentera