Stigande kostnader pressar regionalt mejeri

Det dalsländska mejeriet Dalsspira tappade omsättning under första kvartalet. – Handelns osunda prisstrategi gör lokala produkter orimligt dyra, säger vd Mikael Olsson.

Enligt Dalssprias vd Mikel Olsson är det svårt att ta ut kostnadsökningar mot kund. Foto: Carolina Wahlberg

Dalsspira mejeri hade en omsättning uppgående till 5,2 miljoner kronor under det första kvartalet 2022. 25 procent lägre jämfört med samma period i fjol. Rörelseresultatet försämrades till -2,9 miljoner kronor (-1,2).

"Efter att ha besökt många av våra kunder har det blivit tydligt att det finns en stor ojämlikhet i prissättningsstrategin till konsument. Att lokala producenters varor beläggs med högre påslag till konsument i butiksledet.", skriver Dalsspiras vd Mikael Olsson i en kommentar till kvartalsrapporten. 

En bieffekt av detta, som Mikael Olsson i sin kommentar kallar för ”osund prisstrategi”, är att konsumenter uppfattar lokala produkter som dyra och att Dalsspira har svårt att ta ut kostnadsökningar mot kund.

"En ökning av en redan högt prissatt vara gör att försäljningen minskar. I butiksledet hamnar små producenter i kläm när de stora matkedjorna pressar priset till sina konsumenter för att mildra effekterna av den ökande inflationen. Konsekvensen riskerar dock att bli färre lokala producenter och ett ökat beroende av några få stora nationella eller multinationella jättar.", skriver han.

Erik Brink
Erik Brink
Tel: 070-600 45 48
E-post: erik@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 23 maj 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste