Den ekologiska maten tappar andelar

Försäljningen av ekologisk mat i dagligvaruhandeln minskade med 5,5 procent under första kvartalet 2022, jämfört med samma period 2021. Ny rapport visar att det är svårt för konsumenter att välja ekologiska alternativ.

Efter Svenskt Ekoindex redovisning av kvartal 1 2022 är det tydligt att den ekologiska maten har tappat andelar i den svenska dagligvaruhandeln. Bild: Ekologiska Lantbrukarna

Inledningen av 2022 blev svag sett till försäljningen av ekologiska livsmedel, som minskade med 5,5 procent, samtidigt som försäljningen av konventionella livsmedel ökade med 1,5 procent. Skillnaden i utvecklingarna mellan ekologiskt och konventionellt gjorde att andelen ekologiskt sjönk från 6,9 procent under helåret 2021 till 6,5 procent under första kvartalet 2022. Ekologisk mat med svenskt ursprung har dock inte minskat lika mycket som importerade ekolivsmedel. Det skriver Ekologiska Lantbrukarna i ett pressmeddelande.

Svårt att hitta

En ny undersökning gjord av Sveriges Konsumenter visar att det är svårt att välja ekologisk mat i näthandeln, trots att konsumentintresset generellt sett brukar vara högt bland de som handlar online. När Sveriges Konsumenter tittar närmare på ekoutbudet av 14 vanliga matvaror i näthandeln och därav dragit slutsatsen att det finns gott om ekologiska lågförädlade produkter så som mjöl och potatis, men att utbudet av förädlade produkter är mycket sämre. Exempelvis är 22 procent av potatisen ekologisk, men bara en procent av chipsen och 31 procent av all mjölk, men bara 5 procent av osten.

da Lind, Expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna: Foto: Madeleine Rapp

– Det finns gott om svensk, ekologisk råvara. Samtidigt finns det många konsumenter med betalningsvilja för mer förädlade produkter som vill köpa mat som bidrar till en giftfri miljö och högre biologisk mångfald. Här borde det finnas en möjlighet för industri och handel att utveckla fler svenska, ekologiska produkter säger Ida Lind, Expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.

Tappar andelar

Flera faktorer gör att det är svårt att jämföra kvartal 1 för 2022 och 2021. Påskhelgen låg exempelvis i kvartal 1 under 2021 men i kvartal 2 under 2022. Dessutom har inflationen tagit rejäl fart under 2022. Dock tror inte Ekologiska Lantbrukarna att detta i sig påverkar relationen mellan ekologiskt och konventionellt i någon större utsträckning. Men det är tydligt att den ekologiska maten har tappat andelar i den svenska dagligvaruhandeln.

Här kan du läsa hela rapporten: Svenskt Ekoindex kvartal 1 2022 

Här kan du läsa rapporten: Eko i e-handeln 

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 24 maj 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste