Metsjös vagnar har byggts av Ivarsson i 64 år

I dag driver andra och tredje generationen Ivarsson familjeföretaget Ivarssons i Metsjö AB. Karl-Uno och Sune Ivarsson började 1958 att bygga om lastbilar i den lilla gårdsverkstaden som i dag byggts ut många gånger och format en fullskalig produktionslinje för jordbruks- och schaktvagnar.

 

Anders Ivarsson (till vänster) äger i dag Ivarssons i Metsjö AB tillsammans med sin kusin Per Ivarsson. Men det är Anders och hans son Loa Ivarsson (till höger) som ansvarar för vagnarnas tillverkning.


I dag är det kusinerna Anders och Per Ivarsson som äger Ivarssons i Metsjö AB. Anders Ivarsson ansvarar tillsammans med sin son Loa Ivarsson över Metsjös vagnar och Per Ivarsson är mer inriktad på Metsjös maskinhallar (Metsjö-Hallen) som också byggs på anläggningen. Under de senaste åren har även företaget börjat tillverka ­miljöskåp/gasskåp som Odd Ivarsson ansvarar för.

– Min far och farbror började tillsammans under sent 50-tal att bygga vagnar och bygga om lastbilar i samband med att tanktröskorna kom och revolutionerade tröskningen på Sveriges åkrar. Man insåg ganska snabbt att man inte kunde fylla säden i säckar längre, man behövde tömma tröskan snabbt i en vagn eller på en lastbil. Senare började man prata mycket om jordpackning vilket passade oss väldigt bra eftersom vi själva odlade mycket och visste hur lantbrukarna ville ha sina vagnar, säger Anders.
 

Hit kommer allt stål först och bockas/laserskärs innan det går vidare till svetsningen. Bockningsmaskinen i bild är en av Sveriges största som behövs för att bocka långa flakdelar.

Trelleborgs Twin-däck

Ungefär samtidigt började Trelleborg tillverka sina Twin-däck som Metsjö snabbt snappade upp och de inledde ett samarbete. Metsjö-vagnarna fick bredare däck och blev snabbt populära bland lantbrukarna.

– Mycket har hänt sedan Trelleborgs Twin-däck kom. I dag lever vi dock fortsatt mycket på våra breda däck och vår populära styrande boggi. Men vi tillverkar ju många olika sorters vagnar i dag till skillnad från 1958. Vi har vårt flakbytarsystem MetaQ som innebär att man lätt kan byta flak på sin vagn; från grönfoderflak till spannmålsflak eller till schaktflak på samma vagnchassi. Vi tillverkar även flakväxlare, balvagnar, djurtransporter, maskintransporter och vår kombinerade MetaQ vagn med Kongsskilde hack, säger Loa.
 

På Ivarssons i Metsjö jobbar det totalt 80 personer varav 40 är svetsare. Foto: Valdemar Jensen

Ny återförsäljare

Metsjö har tidigare under en lång tid arbetat med Lantmännen Maskin, som varit återförsäljare av Metsjös vagnar, men för ett år sedan tog Swedish Agro Machinery över försäljningen. Metsjö skickar även mycket vagnar på export till bland annat Tyskland, Norge, Danmark, Holland, Schweiz och Finland.

– Vår marknad är störst i framför allt Sverige och övriga Norden men vi säljer även mycket på längre exporter. Det är framförallt flakväxlarna som vi exporterar ner till Mellaneuropa. Att transportera en vagn är ganska dyrt eftersom den är så skrymmande, därför är det sällan lönt att transportera en vanlig vagn till Mellaneuropa när transportkostnaden blir en stor del av vagnens totala kostnad. En flakväxlare är mer teknikintensiv vilket gör att transportkostnaden blir mindre i förhållande till vad vagnen kostar. Därför säljer vi fler flakväxlare än andra produkter till utländska kunder, säger Loa.
 

En blästrad djurvagn som är redo för lackering. 

Fullskalig produktionslinje

Från början bedrevs jordbruk på Ivarssons gård i Metsjö innan Karl-Uno och Sune insåg att det faktiskt var vagnar som skulle byggas här. 1958 startade de upp Ivarssons i Metsjö AB. De första vagnarna och lastbilarna som byggdes blev ombyggda eller tillverkade i den lilla gårdsverkstaden som i dag ser mycket liten ut på den stora anläggningen. Gården som från början livnärde sig på sin växtodling gick snabbt från jordbruket för att satsa på en fullskalig industrianläggning där man tillverkar Metsjö-Vagnen helt från grunden.

– I dag har vi flera olika hallar där olika saker görs i varje hall för att färdigställa en komplett Metsjö-Vagn. Vi köper in vårt stål ifrån SSAB, mest deras variant Hardox som är ett starkare, hårdare och flexiblare stål. Stålet laserskärs, bockas och transporteras sedan vidare till våra svetsare som använder olika mallar för att svetsa olika produkter. Den färdigsvetsade produkten blästras sedan för att ge färgen en bra fästyta, sedan tvättas den blästrade produkten innan den lackeras med två lager tvåkomponentsfärg. Efter lackeringen så härdar färgen i ett tork-rum i några timmar innan hjul, hydraulik och flak med mer kan monteras, berättar Loa.
 

En lackerad och nästan ihopmonterad MetaQ vagn som är såld till kund. 

Klarat kriserna bra

Anders och Loa är överens om att Metsjö har klarat av komponentbristerna i spåret av coronapandemin mycket bra.  Krigets konsekvenser har inte påverkat Metsjös produktion speciellt mycket mer än att inköpspriserna på stål har ökat något extremt den senaste tiden.

– Eftersom vi tillverkar majoriteten av våra komponenter själva så har vi lyckats ha vår produktion levande vilket har varit mycket bra. Brister som vi kunnat se under pandemin och i spår av kriget är på avancerade tillval såsom hydraul- och elektronikkomponenter som vi till störst del använder oss av på våra flakväxlare. Något annat som under de senaste månaderna påverkat oss är priserna på stål som verkligen skjutit i höjden. Ser man tillbaka i backspegeln kan man se att stålpriserna brukar stiga mellan två till tre procent per år. Det senaste kvartalet har priserna ökat med 25–30 procent vilket verkligen är något jag aldrig varit med om tidigare, säger Anders och fortsätter prata om vagnarnas däck.

– Något annat som ökat mycket i pris den senaste tiden är priserna på däck, våra däck kommer monterade på sin fälg direkt hem till oss. Däcken tillverkas av Nokian Tyres som ligger i Finland och av Michelin som har sin tillverkning i Spanien. Fälgarna tillverkas i Danmark.

 

Färdigställda produkter, en MetaQ vagn med monterat flak och flera lösa MetaQ flak. De gula flaken används som schaktflak och har ett tjockare stål i sig. 

 

I denna gårdsverkstad byggdes de första Metsjövagnarna 1958, i dag används lokalen inte i produktionen.

 

Valdemar Jensen
Valdemar Jensen
Tel: 073-925 05 41
E-post: valdemar@ja.se

 

Artikeln publicerades lördag den 04 juni 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Slutpriserna för skörd 2023 - inklusive efterbetalningar

Nu är nivån klar för alla aktörers efterlikvid som är med i Jordbruksaktuellts prissammanställning över slutpriserna för leverans i skörden 2023 inklusive efterbetalningar. En lägre skörd än 2022 och med stora kvalitetsproblem blev utfallet för skörden 2023. Samtidigt föll de globala spannmålspriserna och drog med sig de svenska priserna.  Foderspannmål och oljeväxter var de som stack ut med de högsta prisnedgångarna jämfört med 2022.

 

Kommentera