SmartBin talar om när det är dags att beställa foder

Med SmartBin får du full koll på när det är dags att fylla på foder. Det nya systemet känner av hur mycket foder som finns i silon, och beräknar hur många dagar det är kvar innan den står tom.

 

– Vår största nyhet för i år är en enkel installation av silomätning, säger Anders Thorstensson, om mätsystemet SmartBin. 
Foto: Isabella Odmark

Mätaren placeras på ett av silons ben, och känner av spänningar i materialet.

– Spänningarna lättar desto mindre foder det är i, berättar Anders Thorstensson, en av delägarna i Rais AB, som sedan april är generalagenter för det franska systemet i Sverige. 

När silon fylls på läggs mängden in i appen som hör till systemet. För att kalibrera systemet lägger man även in när fodret tar slut första gången.

Lägg till din leverantör

Därefter kan systemet beräkna hur lång tid det är kvar innan fodret är slut. För att underlätta kan man lägga in så det automatiskt går i väg ett mejl till sin foderleverantör när det är dags, eller ge dem tillgång till systemet. 

– Då kan de gå in och kolla hur mycket ni har kvar. Kanske behöver grannen också fylla på, och då kan de skicka en bil när de ändå ska åka. Det kanske kan minska transport­kostnaderna.

Det som krävs vid installation är tre borrhåll för att sätta fast mätaren på silons ena ben. Det är viktigt att man sätter den på rätt ben. 

– På en silo med tre ben vet man att ett ben alltid är bra. Har det fler ben får man känna av vilket som har bäst förankring mot backen. 

Flera syften

 I appen kan man se hur länge det är kvar innan fodersilorna på gården är tomma. Foto: Isabella Odmark

På Rais tror man att systemen kan vara passande till både lantbrukare och foderleverantörer. 

– Vi tror att detta kan vara väldigt bra för den som har flera gårdar, och som inte kan åka runt och knacka på alla silos. Och även för foderleverantörerna. Vi vet att stå still är det sämsta i världen, speciellt inom grisbranschen, säger Anders och fortsätter: 

– Att detta kan sköta sig själv, och att man vet att det alltid finns foder är en trygghet, hållbarhet och långsiktighet för kunderna. 

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 03 augusti 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Vad är det som (inte) händer?

Krönika: Året var 1797. De första försäkringarna mot hagelskador på skördar i Europa började ta form. Hagelskurarna kunde ge betydande ekonomiska konsekvenser för den enskilde lantbrukaren och en förlorad produktion innebar svält för samhället. En försäkringslösning bidrog till att hjälpa lantbrukarna att möta meteorologiska fenomen, där yrkeskunskapen inte kunde påverka utfallet av skörden. Hur har försäkringslösningarna inom detta område utvecklats de senaste 225 åren?

 

Kommentera