”När och hur glömde den svenska konsumenten bort vad det är som är viktigt?”

Krönika: I nästan alla medier som finns, från traditionella dagstidningar och radio till internets oändliga svarta hål och sociala medier, går larmet. Larmet om att vi i stort sett inom en ganska snar framtid kommer att svälta ihjäl, för nu kostar faktiskt smöret 125 spänn kilot i någon butik, någonstans i landet. 


 

Maten är så dyr, att köpa svenska livsmedel är en lyx, det är billigare att kärna eget smör och ska man behöva odla sin gurka själv? Ja det är lite så jargongen går i flera stora facebookgrupper jag följer. Förvisso är majoriteten, utan statistiska underlag såklart, i dessa grupper yngre människor uppvuxna och bosatta i städer. De är långt ifrån livsmedelsproduktion och tror att Arlas prishöjningar för mjölken går direkt in på kontot för vd och chefer... Men likväl är de morgondagens största konsumenter som så småningom även ska uppfostra nästa generation konsumenter. Att få dessa personer att förstå att om vi inte köper svenska livsmedel idag, då kanske det inte går att köpa imorgon, det är verkligen inget lätt uppdrag.

Visst har priset på livsmedel i butik ökat senaste tiden, med all rätt. Och ja, det är klart det märks på kvittot. Det som däremot är så intressant är att det så gott som aldrig gnälls över priset på alkohol, lösviktsgodis eller fika för att nämna några exempel. Tomma och helt onödiga kalorier som vi mycket väl kan leva utan, men som så många verkligen måste unna sig när helgen kommer. Det går väl förvisso i linje med Sveriges självförsörjningsgrad, för visst är det ungefär ingredienserna till en morotskaka vi är självförsörjande på… Politiker och beslutsfattare eller vanligt folk, det är tydligen inte så stora skillnader i prioriteringsordningen.

Samtidigt som det klagas till höger och vänster spenderar samma grupp konsumenter ofantliga summor på resor så fort restriktionerna släppte, köper utan att blinka ny hemelektronik så fort den gamla är något år, nya kläder när trenderna svänger eller spenderar tusentals kronor på krogen på helgerna. 

När och hur glömde den svenska konsumenten bort vad det är som är viktigt, vad ens inkomst bör räcka till? Vad som behövs för att alla andra samhällsfunktioner ska fungera. Vi har generellt haft det väldigt bra i vårat land, i väldigt många år. I takt med att äldre generationer som upplevt riktigt dåliga tider, världskrig och när många var tvungna att emigrera, dör ut så är det som att sådana tider ”aldrig har funnits”. Mat finns i affären och billig ska den vara. Sett ur ett klimatperspektiv så är det dessutom få saker som lämnar så stort klimatavtryck som ohejdat resande eller en hysterisk konsumtion av onödiga grejer. 

Varför läggs större delen av det mediala fokuset på att hitta billigaste maten när diskussionen istället borde fokusera på hur man ska prioritera sin privata budget? Varför tipsas det om att byta ut kött mot substitut av något påhittat miljöskäl, medan det på nästa sida görs reklam för nya grytlappar eller någon köksapparat som man egentligen inte behöver. Varför är det alltid riktig, hälsosam och säker mat som ska hamna i kläm och glömmas bort.

Näe, så länge köerna ringlar långa på Blackfriday-rean så är det kanske inte rimligt att klaga över en prisökning på livsmedel. Jag tror verkligen inte att nästa stora samhällsproblem i vårat land är svält, utan snarare ett ohälsosamt beroende av snabba belöningar som socker och gillande på sociala medier ger. Eller den mindre charmiga egenskapen att ta allting vi har idag för givet.

Lisa Holmström

Artikeln publicerades söndag den 21 augusti 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste