Metsjö presenterar sin 12 meter långa djurtransport

Det var under Borgeby fältdagar som den nya tolv meter långa djurtransporten MetaMove från Ivarssons i Metsjö visades upp för första gången. Vagnen testas i detta nu av en lantbrukare som varit mycket nöjd med vagnens konstruktion och kapacitet.

 

Här syns vagnen i sitt transportläge med hjulparen under vagnen, vilket ger en laglig transportbredd på allmän väg. Foto: Valdemar Jensen


För tre år sedan byggde Metsjö sin nio meters djurvagn som blev mycket uppskattad, även hos våra grannar Norge och Danmark där den även fick ta emot priser på olika lantbruksmässor. Senare byggdes även en sex meters som även den varit uppskattad. Metsjös djurvagnar heter MetaMove och finns i längderna sex, nio och nu även tolv meter. Att Metsjö nu valt att satsa på en tolv meters har egentligen att göra med att det ibland efterfrågas större vagnar på marknaden.

– Det finns en efterfrågan på större djurvagnar som kan ta fler djur per vända. Därför har vi nu byggt vår första prototyp som har gått hela denna säsong hos en lantbrukare i Östergötland som kör ungefär 120 mil per säsong med sina kor i djurvagn. Genom att han kan få in fler kor per vända så minimerar han sin körning, säger Loa Ivarsson.

Djurvagnen i sitt av- och pålastningsläge med hjulparen utanför väggarna för att kunna sänka ner djurvagnen tillräckligt. 

Samtliga MetaMove djurvagnar har dubbelverkande hjulaxlar som jobbar både in, ut och upp, ner i stället för att endast kunna köra vagnen upp och ner. Eftersom vagnen kan köra isär hjulaxeln så hjulen hamnar utanför djurtransportens väggar vid av- och pålastning så behövs heller inga hjulhus.

– Att vi valt att köra vagnen utan hjulhus beror på två anledningar. Hjulhusen blir ofta i vägen inne i vagnen och kan innebära skaderisk för både människor och kor, att få bort hjulhuset ger även fler fördelar. Vagnens transportläge blir naturligt även högre när hjulhusen inte finns där vilket bidrar till en smidigare framkomlighet när du exempelvis ska in på fältet, säger Loa.

Dörrarna inuti vagnen kan flyttas till flera olika platser beroende på vart du vill ha dem. Vagnen är 2,35 meter bred inuti och är byggd i höghållfast stål, taket är täckt med en zinkplåt som inte rostar i stället för ett presenningstak som enligt Loa ofta inte håller så länge som man önskar. Golvet är lite koniskt format för att lättare kunna tvätta vagnen invändigt.

– Vagnen har en nyttolast på tolv ton men den är byggd för att klara betydligt mer. Kolvarna som styr vagnen upp och ner klarar 18 ton och vagnen är robust byggd för att klara påfrestningar, säger Gustav Tärnskär, junior ingenjör på Metsjö.

 

Gustav Tärnskär, till vänster, tillsammans med Loa Ivarsson anser att vagnen passar till lantbrukare som behöver frakta mycket djur varje säsong.

 

Valdemar Jensen
Valdemar Jensen
Tel: 073-925 05 41
E-post: valdemar@ja.se

 

Artikeln publicerades lördag den 27 augusti 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Slutpriserna för skörd 2023 - inklusive efterbetalningar

Nu är nivån klar för alla aktörers efterlikvid som är med i Jordbruksaktuellts prissammanställning över slutpriserna för leverans i skörden 2023 inklusive efterbetalningar. En lägre skörd än 2022 och med stora kvalitetsproblem blev utfallet för skörden 2023. Samtidigt föll de globala spannmålspriserna och drog med sig de svenska priserna.  Foderspannmål och oljeväxter var de som stack ut med de högsta prisnedgångarna jämfört med 2022.

 

Kommentera