”Ett redskap som kunderna tycker är bra är ett bra redskap”

I Närkes Kil utanför Örebro hittas Svenska Redskapsfabriken AB. I sortimentet finns redskap till bland annat traktorer, lastmaskiner och grävmaskiner, och kunderna hittas både i Sverige och utomlands. Bra service och snabba leveranser är två ledord i företaget. 

 

Svenska Redskapsfabriken säljer redskap till lantbruk, entreprenad och industri. I dag jobbar Fredrik Malmo, grundaren David Andersson, Teo Blag och Kristoffer Calais på företaget.
 Foto: Isabella Odmark


Svenska Redskapsfabriken startade 2013, och säljer allt från pallgafflar, balgripar och skopor till olika fästen och snöblad. Allt  började med en webbutik som man sedan byggt upp företaget runt. 

– I den här branschen var det inte så vanligt med webbutiker då. Men vi började bygga på en webbutik, beställde hem dom första produkterna och började sälja, säger David Andersson, en av grundarna till företaget.

Där började det, och sen har företaget växt för varje år – både i produktsortiment och i lagerstorlek. 

– Trots att vi körde innan webbutiken var helt klar och lanserade något halvfärdigt, så fick vi en bra start med 3,5 miljoner i omsättning första året. Sen har det ökat för varje år, och nu ligger vi på nära 30 miljoner i omsättning om året, berättar David. 

Tillväxten har gjort att de kunnat anställa mer personal, som hjälpt till att utveckla företaget vidare. Det är Fredrik Malmo, Kristoffer Calais och Teo Blag som idag sköter den dagliga driften.  

Företaget säljer redskap till lantbruk, entreprenad och industri. Kunderna kan handla i webbshopen, via telefon och direkt på plats vid lagret. 

– Eftersom de flesta vet att vi har ett stort lager, och det står på vår hemsida vad vi har i lager, så kan de bara åka hit och hämta, säger Fredrik. 
 

Lagret rymmer runt 600 unika artiklar, och de säger att det breda sortimentet och att alltid ha produkter hemma är en styrka för företaget. I och med omvärldsläget, med pandemin och krig, har de även valt öka på lagret för att undvika långa leveranstider till kund.

Eget varumärke

Redskapen de säljer går under det egna varumärket SRF. 

– Det är många olika tillverkare som hjälper oss med våra produkter och vi har viss ombyggnation själva. 

– Stor del av sortimentet är svensktillverkat, tillägger Fredrik.

Några produkter som det säljs mycket av är olika fästen och pallgafflar, men säsongen styr efterfrågan och det säljs egentligen lite av allt hela tiden. 

– Jag tror att vår bredd bidrar mycket till att vi säljer grejer. Det går inte att ta ner sortimentet för mycket, för det går en här och en där, säger David.

De har runt 600 unika artiklar i lager, och säger att det är en styrka att kunna erbjuda ett brett sortiment och ha ett stort lager.

– Vissa redskap kan stå på lagret länge, men har vi haft produkten i sortimentet och sålt det någon gång så har vi kvar det. För i den här branschen är det oftast väldigt bråttom, och behöver kunderna något och leveranstiderna är långa så kollar kunden ofta vidare. Men har man det hemma och kan skicka på en gång, då åker den ju. Sen har vi bara någon enstaka av varje i lager, inte för många, säger Kristoffer. 

Om man jämför nu med när ni startade, har det förändrats vad folk efterfrågar? 

– Ja, men främst inom entreprenad. Om någon börjar med en speciell skopa, som exempelvis är bra att gräva något speciellt med så kan det bli ett uppsving på en sådan grej, säger Fredrik.

Vad tycker ni är viktigast för ett bra redskap? 

– Vi har tagit fram flera av våra redskap tillsammans med våra kunder, och vi är väldigt lyhörda och kan ändra efter kundernas önskemål. Så ett redskap som kunderna tycker är bra är väl ett bra redskap, svarar David. 
 

– Kollar man antal per år, om man räknar bort smågrejer som svetsfästen, så är det pallgafflar med Trima-fäste som går mest. Där säljer vi omkring 100 uppsättningar per år. Så det är den stora produkten, berättar Fredrik.

Sverige, Norden och Europa

Företaget skickar varor över hela landet, och oavsett hur stor produkten är eller var den ska så kör de med lågfraktspris. 

– Det gör att vi säljer ganska mycket till Gotland och andra ställen som det är dyrt att frakta till. Vi har valt den vägen, från början hade vi inte så.

De exporterar även till övriga länder i Norden och Europa. 

– Exporten är en väldigt liten del. Men det är roligt när man kan skicka något till Island eller Skottland, säger Fredrik.
 

Byggnaden som nu är lager har tidigare varit grisstall. Företaget ligger en bit utanför stan, och Fredrik tycker det är roligt att det finns företag på landsbygden.

Orolig omvärld

Precis som alla andra företag har de på olika sätt påverkats av pandemin och kriget i Ukraina. Fredrik berättar att när coronapandemin kom var det som att någon drog ur kontakten i två veckor, men därefter kom försäljningen i gång igen och efterfrågan ökade. 

– Vi tog marknadsandelar under corona. När folk inte åkte runt lika mycket så satt man hemma och kollade på nätet mer, säger David. 

Men kriget har däremot haft en negativ påverkan. 

– Vår stora kundgrupp är lantbrukare, som har fått väldigt mycket högre kostnader. Så de är väldigt avvaktande nu innan man ser hur skörden blir, säger Fredrik. 

– Sen har ju stålpriserna gått upp, så produkterna har blivit dyrare generellt, tillägger David. 
 

Alla på företaget kan göra alla arbetsuppgifter, exempelvis kan alla köra truck för att hämta varor till kunderna.

Bra service 

Något de tycker är jätteviktigt, och som de också lyfter som en framgångsfaktor för företaget, är att de hela tiden strävar efter att ge så bra service som möjligt. 

– Vi försöker att vara snabba på att svara i telefon, och ge kunderna svar. Det är det man själv vill ha. Ringer man vill man gärna att någon svarar och att man får ett besked på en gång. Även om man inte behöver det, säger David.

Under årens lopp har de även utvecklat hemsidan, och vill att så mycket information som möjligt ska finnas där. 

– Det kunderna ringer och frågar om ska helst finnas där, så de kan sitta på natten och klicka på köp, säger David och Kristoffer tillägger:  

– Om vi får samma fråga ett gäng gånger, så ser vi till att lägga till informationen på hemsidan. Tanken är att det inte ska finnas några frågetecken när man varit inne på hemsidan. 

Hur jobbar ni för att synas och hitta nya kunder?

– Vi finns på sociala medier, och så annonserar vi. Men just nu handlar mycket om Google, söker någon på grävskopa så försöker vi vara med så vi kommer upp som alternativ. Så att synas digitalt är nog huvudsaken, säger Kristoffer. 

 

Ute på gårdsplanen ryms ännu fler produkter.

 

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades lördag den 03 september 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Traktorers utveckling och funktionerna vi inte tänker på att vi använder

Krönika: Sedan den första traktorn började att tillverkas i slutet på 1800-talet så har maskinen utvecklats på många olika sätt för att följa med utvecklingen i de agrara näringarna. Självklart i framför allt motoreffekt och växellådor men samtidigt har även ett intensivt arbete pågått med olika funktioner för att förbättra förarkomfort, effektivitet, säkerhet och design.

 

Kommentera