Ny arena ska öka användningen av den svenska ullen
Arena Svensk Ull är en ny riksorganisation som har syftet att skapa en samordning för den svenska ullen. Målet är att mer svensk ull ska komma till användning.
– Under många år har det varit svårt att få logistiken kring ull att fungera i hela landet. Många vill ha tag i ull, samtidigt som mycket slängs. Det behöver fås till en samordning i hela Sverige, från produktionen, logistik och ut till konsument, berättar Karin Granström, Hushållningssällskapet Västra som varit med och startat upp föreningen.
Tanken är att man ska kunna gå med som medlem via sina organisationer eller som eget företag, och redan vid starten har arenan 16 medlemmar. Däribland hittas Svenska Fåravelsförbundet, Svenska fårklipparförbundet, Hushållningssällskapens förbund och Ullkontoret.
– Vi har fått med oss hela kedjan redan från början, vilket är jätteroligt, säger Karin.
Den 6 september höll föreningen sin första förbundsstämma. På stämman valdes en styrelse på åtta personer och man har försökt få alla delar i kedjan representerad även i styrelsen. Som ordförande valdes Christian Lundell, som är vd på Nordiska Textilakademin.
– Det är superspännande, och en stor ära att få vara med och bygga något från början, säger han.
Hur tror du att du kan bidra i arbetet med organisationen?
– Jag kommer från textil- och industrisidan, så det är det jag kan, och det kanske också är en av de stora pusselbitarna i den här leveranskedjan. Jag är van att bygga upp industri, jobba med ledning och entreprenörskap. Jag har också jobbat i många år med lokal produktion och är en väldigt engagerad människa som person. Sen har jag ofta på mig svensk ull, för man måste ha en kärlek för materialet också.
Christian berättar att en stor del av arbetet framöver kommer gå ut på att bygga upp föreningens ekonomi.
– Vi har noll i budget nu, men det kommer intäkter från de 16 medlemmarna och sen kommer vi söka medel från olika håll. Vårt första mål är att bygga upp ett kansli, och kunna anställa en verksamhetsledare under 2023, säger han och fortsätter:
– Från föreningsstämman fick vi också uppdraget att bygga en verksamhetsplan, så först måste vi ta reda på vilken verksamhet som ska bedrivas. Det är väldigt viktigt att vi inte konkurrerar med någon annan, utan vi ska ha fokus på att koppla ihop, samverka och nätverka så vi får en systematisk kedja. Och så hoppas vi att det blir mer svensk ull tillgänglig för alla konsumenter.
Vad tycker du är styrkan med föreningen?
– Bredden. Om man tittar på de verksamheter som står bakom så är det både företag och organisationer, och det är så många som har sett behovet av den här arenan. Det bådar gott att det är god uppslutning.
Om man kollar några år framåt i tiden, vilka förändringar hoppas ni ha bidragit till då?
– Min förhoppning är att det blir fler ullprodukter som är ”Made in Sweden”. Att vi har en sammanhållen kedja och tar vara på de resurser som finns i Sverige. Det är superviktigt, speciellt i dessa dagar när det är stökigt i vår omvärld. I stället för att bränna upp ullen måste vi ta vara på den. Jag tycker det är roligt för jordbruket över lag, det är kämpiga tider men höjer man blicken lite så tror jag att det här med lokal produktion och lokala råvaror är något väldigt positivt.
Styrelsen består av ordförande Christian Lundell, vd på Nordiska Textilakademin, Mats Pettersson, lammproducent och vd på Hushållningssällskapen Gotland, Maria Jacobsson, verksamhetschef Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund, Gudrun Haglund-Eriksson, lammproducent och ordförande i Svenska Fåravelsförbundet, Hans Bulthuis, egenföretagare på Ullkontoret, Roger Bush, egenföretagare Wålstedts Ullspinneri och ordförande Ullvilja, Håkan Johansson, Utbildningsansvarig i Svenska Fårklipparförbundet, samt Rebecca Josefsson, produktingenjör på Woolpower AB.