Försäljningen av vegetariska produkter backar

Trendbrott för vegetariska produkter. Svensk livsmedelshandel ser en minskad försäljning av vegetariska produkter.

 

Vegetariska rätter och substitut i frysdisken har tappat i popularitet det senaste året trots många, stora satsningar på nya livsmedel och maträtter. Foto: Mostphotos


Enligt tidningen Fri Köpenskap så har försäljningen av vegetariska produkter i Sverige minskat kraftigt. Med hänvisningen till färsk statistik från marknadsundersökningsbolaget NielsenIQ konstaterar man att det är ett trendbrott för ­försäljningen av vegetariska produkter. Det senaste året har den totala försäljningen av vegetariska produkter minskat med drygt sex procent i volym.  Och minskningen ligger nästan helt på de frysta vegetariska produkterna där nedgången är 11 procent.

Krympande matförsäljning

Det är inte bara den vegetariska försäljningen som dras med minskade volymer. Livsmedelshandeln  ser också en minskad försäljning på övriga sortimentet.

Per Strömberg, vd Ica, konstaterar att Ica har en hög försäljningstillväxt i deras dagligvaruverksamheter, men att inflationstakten är ännu högre vilket innebär fallande volymer.

Den minskade försäljningen på Ica Sverige beror enligt Per Strömberg i tilltagande grad på det prisfokus som nu dominerar och där lågpris blir allt viktigare. 

Erik Brink
Erik Brink
Tel: 070-600 45 48
E-post: erik@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 14 november 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Kan normalt betyda olika saker?

Krönika: Inflationen fortsätter att ligga på en högre nivå än vad vi under många år ansett vara normalt. Vi får gå tillbaka till tidigt 90-tal för att hitta motsvarande nivåer och riksbankerna runt om i världen höjer sina styrräntor för att motverka utvecklingen. Följden blir högre marknadsräntor och här blir det intressant att ställa sig frågan vad som är normalt? Låt oss resonera lite kring begreppet referensram.

 

Kommentera