10 miljoner om dagen i förlust på havredryck

Det går sämre för havredryckstillverkaren Oatly och aktien rasar på New York-börsen.  Försäljningen ökar inte så mycket som marknaden hade förväntat. Och företaget sänker sin försäljningsprognos för helåret 2022.

- Tredje kvartalet var under våra förväntningar, säger Toni Petersson, Oatlys vd i en kommentar till rapporten.
Foto: Oatly

Den svenska havremjölkstillverkaren Oatly redovisar betydligt sämre siffror i sin rapport för

tredje kvartalet än vad marknaden hade förväntat sig.  Samtidigt reviderar Oatly sin försäljningsprognos för helåret.

Bolagets intäkter för tredje kvartalet låg på 183 miljoner dollar (171 miljoner 2021) medan analytiker i genomsnitt hade förväntat sig en försäljning på 211 miljoner dollar, enligt en sammanställning gjord av Bloomberg.

Förlusten ökar

Förlusten för tredje kvartalet ökade till 112 miljoner dollar (41 miljoner). Samtidigt som försäljningen steg med 7 procent jämfört med samma period förra året så steg förlusten med 170 procent.

Den sålda volymen med havreprodukter ökade under tredje kvartalet med knappt 15 procent till 126 miljoner liter (110 miljoner). Samtidigt så minskade produktionen med 5 procent till 124 miljoner liter (131 miljoner)

Minskning i Europa

Oatly förklarar den sämre tillväxten med utvecklingen i Asien samt produktionsstörningar i USA.

- Tredje kvartalet var under våra förväntningar, mycket beroende på covid 19-restriktioner i Asien och produktionsutmaningar i USA, skriver Oatlys vd Toni Petersson i en kommentar till rapporten.

I Asien ökar Oatlys försäljning till 40 miljoner dollar (34 miljoner) och i USA ökar Oatlys försäljning till 61 miljoner dollar (49 miljoner).

På EMEA-marknaden (Europa, Mellan östern och Afrika) minskade Oatlys försäljning till 83 miljoner dollar (87 miljoner).

Kostar 10 miljoner om dagen

Att driva ett kraftigt expanderande dryckesföretag kräver resurser. Under årets första nio månader har Oatly skapat en förlust på 275 miljoner dollar (130 miljoner).

Med en kurs på 10,37 kr/dollar motsvarar det 2 850 miljoner kronor i förlust på 9 månader. Vilket innebär att Oatly gör en förlust om cirka 10 miljoner per dag.

För att bli effektivare har Oatly nu antagit en ny strategi där man bland annat letar företag som vill samarbete och producera deras produkter istället för att bygga flera egna anläggningar.

10 miljoner kronor om dagen. Det är vad Oatlys förlust på totalt 2,9 miljarder kronor under årets första nio månader motsvarar.
Foto: Oatly

Minskande eget kapital

Vid utgången av 2021 redovisade Oatly ett eget kapital på 1,2 miljarder dollar (12 miljarder kronor).

I kvartalsrapporten anges nu det egna kapitalet till 879 miljoner dollar (9,1 miljarder kronor).

Lägre aktiekurs

Företaget gör i kvartalsrapporten en försäljningsprognos för helåret 2022 om 700–720 miljoner dollar jämfört med tidigare 800–830 miljoner dollar.

Som en följd av rapporten sjön Oatly-aktien med 20 procent i värde på en dag. Följande dag återhämtades viss del av nedgången.

Oatly är sedan maj 2021 noterat på New York-börsen och aktien har i år rasat 75 procent. Sedan börsintroduktionen är nedgången 90 procent.

Erik Brink

 

Artikeln publicerades onsdag den 16 november 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste

Kan normalt betyda olika saker?

Krönika: Inflationen fortsätter att ligga på en högre nivå än vad vi under många år ansett vara normalt. Vi får gå tillbaka till tidigt 90-tal för att hitta motsvarande nivåer och riksbankerna runt om i världen höjer sina styrräntor för att motverka utvecklingen. Följden blir högre marknadsräntor och här blir det intressant att ställa sig frågan vad som är normalt? Låt oss resonera lite kring begreppet referensram.

 

Kommentera