Rätt snökedja för rätt ändamål

Vilken typ av snökedja man som lantbrukare, behöver inför vintersäsongen skiljer sig bland annat på i vilken del av landet man bor, men framför allt beroende på vilken typ av arbete man vill utföra med sitt fordon.

 

Vintersäsongen närmar sig med stormsteg och det är viktigt att ha sina snökedjor på plats när det väl slår till, och att välja rätt snökedja för rätt ändamål. Foto: Kedjan


– Tar man södra Sverige och nedåt, där snön kan komma och försvinna med några dagars mellanrum och där det håller på så under vintern. Då kanske man inte vill ha en tung och grov kedja att lägga på och ta av hela tiden. Då är en lättviktskedja optimal, så länge du inte ska ut i skogen och köra. Då är det för klent, säger Eric Lindstedt som är en av två delägare på företaget Kedjan.

Företaget har sin bas i Östersund och har sedan 1970 sålt både egentillverkade snökedjor och kedjor av märket TRYGG till lantbruks-, entreprenad- och skogsmaskiner. Kedjan var på plats under Elmia Lantbruk och visade upp några av produkterna.

När det handlar om traktorer är det primära syftet med kedjan att få till ett bra fäste, men när det kommer till skogsmaskiner så hjälper kedjorna även till att skydda däcket.

Företaget Kedjan har sin bas i Östersund, men syntes även på Elmia Lantbruk där de informerade besökarna om sina snökedjor.  
– När kedjorna är på och rullar fint, då kommer leendet, sade Erik Lindstedt, som är delägare i företaget. 
Foto: Madeleine Rapp

Tuff miljö

En skördare och framför allt skotare behöver grova och starka kedjor då de oftast går i tuff miljö där det kan klättras en hel del på stenar, stockar och stubbar. Där är inte heller fart en faktor. Till skillnad mot en traktor så får slirskyddet på en skogsmaskin gärna sitta lite mer löst så kedjan kan rensa sig från jord och kvistar.

– Vår viktigaste uppgift är att få kunden att välja rätt kedja för rätt ändamål. Om man arbetar med tyngre körning, exempelvis om man ska köra traktor ute i skogen, då vill man kliva upp i grovlek. Men då får man först tänka sig för. Är det bara i skogen jag ska köra eller vill jag även utföra snöröjning och gårdsarbete? I så fall kanske man ska välja någon mitt emellan-grovlek där, säger Eric.


 

En lättviktskedja drar mindre bränsle och sliter mindre på däcket vid körning. Den lättviktskedja som Kedjan säljer mest av i dag är SAFETY GRIP 6x7.Foto: Kedjan

Flera olika modeller

En lätt kedja rullar med däcket bättre och slits av den anledningen mindre när

det gäller transport och snöröjning. Tack vare att den är lätt så tar den även mindre kraft från fordonet vilket i sin tur ger mindre bränsleförbrukning samt att det blir bättre komfort när man kör. Den lättviktskedja som Kedjan säljer mest av idag är SAFETY GRIP 6x7.

 – Däremot om du ska ut i skogen så är den för klen om den fastnar i stenar, stockar och stubbar. Där är vår SMT 11/12,5mm en perfekt kedja.

Enligt Eric är den grov och rejäl och klarar tuffa tag. Men han säger också att en vanlig allroundkedja för jordbruk, en så kallad ”mellangrov” kedja fungerar okej till både och.

– Vår FLEXI 9,5/10,5 är en sådan kedja, lite som potatis, som fungerar till det mesta.

Den här tiden på året rekommenderar Eric att man ska se över sina kedjor, för att säkerställa att det inte försvunnit någon sträck­arm, att det inte saknas någon kopplingslänk eller att piggarna är för nedslitna.

Den nyaste kedjan som Kedjan har i sitt sortiment är FAST TRAC 7x9, en så kallad proffskedja inom kategorin snöröjning och transporter.

– Det är en lättviktskedja med fyrkantiga piggar på 7x9 millimeter som ger ett grymt grepp och mycket att slita på. Sidkättingen har injusteringslänkar med möjlighet att enkelt passa till däck oavsett fabrikat eller om däcket är nytt eller slitet.

Enligt Eric är det viktigt att använda rätt typ av stål när kedjorna ska härdas och att härdningsprocessen görs på rätt sätt för att få till perfekt hårdhet. Den processen har förfinats genom åren vilket gör att även tunnare kedjor för traktorer och anläggningsmaskiner håller riktigt bra.

FAST TRAC 7x9 är en så kallad proffskedja inom kategorin snöröjning och transporter. Det är en lättviktskedja med fyrkantiga piggar på 7x9 millimeter som ger ett bra grepp och mycket att slita på. Foto: Kedjan

Tänk på vid montering

Det finns en del saker att tänka på när man lägger på en traktorkedja kring däcket.

– Enligt oss är det bäst att haka upp kedjan på ett snöre, ståltråd eller dylikt på slitbanan, ej på sidan. Sen kör man på kedjan varvid den då sträcks ut på längden. Haka därefter ihop den på mitten, helst så att även sista rutan blir ungefär lika stor som övriga rutor, innan man sträcker upp kedjan med sträckarmarna på sidan. Kör sedan en bit så att kedjan ”ramlar” på plats och eftersträck om så behövs. Då bör man ha en kedja som rullar fint med däcket.

Beställ i god tid

Om man behöver få hem nya snökedjor inför vintersäsongen, är det enligt Eric hög tid att beställa hem dem.

– Det kan komma snö vilken dag som helst. Man behöver ju ha grejerna när vintern väl slår till och det tar ju några dagar att transportera fram dem. Nu har vi ett stort lager här i Sverige, så vi kommer kunna leverera som vi gjort tidigare, annars har det varit lite mer osäkert i några år att få tag på saker och ting.

 

Om man ska köra mycket i skogen där man riskerar att fastna i stenar, stockar och stubbar, kan en grövre kedja vara att föredra. Till den sortens körning anser Eric att SMT 11/12,5mm är en perfekt kedja. Foto: Kedjan

 

Kedjan ställde ut under Elmia Lantbruk för att visa upp några av de snökedjor man har i sortimentet. Men företaget säljer även en del lyft- och surrningsutrustning, rullkedjor och reservdelar för bil.

På sin hemsida tipsar Kedjan om att en lagom sträckt kätting ger längst livslängd för både kättingen och däcket när det gäller kedjor som går i högre farter. Ungefär en knytnäves avstånd mellan däck och kätting är bra för att kättingen ska kunna ”vandra” på däcket. 

Men är t.ex. ett entreprenaddäck väldigt slitet så kan man sträcka upp kättingen lite extra utan att den slutar ”vandra”.

 

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 18 november 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Kan normalt betyda olika saker?

Krönika: Inflationen fortsätter att ligga på en högre nivå än vad vi under många år ansett vara normalt. Vi får gå tillbaka till tidigt 90-tal för att hitta motsvarande nivåer och riksbankerna runt om i världen höjer sina styrräntor för att motverka utvecklingen. Följden blir högre marknadsräntor och här blir det intressant att ställa sig frågan vad som är normalt? Låt oss resonera lite kring begreppet referensram.

 

Kommentera