Nya Bigab B10 & B12 hanterar större flak och blir effektivare

För ungefär ett år sedan presenterade Bigab den helt nyutvecklade flakväxlaren B20 som ersatte förra generationens större växlare. På Elmia Lantbruk fanns nu även B10 & B12 som kommer ersätta den gamla generationens mindre flakväxlare 1014 och 1215.

 

– Den nya generationen av våra flakväxlare har verkligen tagits emot väl från mässans alla besökare och våra kunder, säger Anders Svensson på Fors MW.


Den nya generationen av Bigab-vagnarna skiljer sig inte speciellt mycket utseendemässigt från den tidigare generationen. Men enligt Anders Svensson, som är försäljningschef på Fors MW som utvecklar Bigab-vagnarna, har man gjort flera förbättringar med de nya modellerna.

– Fördelar på B10 & B12, som lockar jämfört med tidigare generationers vagnar, är den 20 procent snabbare tippningen, den upp till 11 grader högre tippvinkeln och att vagnarna nu kan hantera flaklängder på upp till 5,1 meter jämfört med tidigare generationens 4,6 meter, säger Anders.

Lastvikterna har inte förändrats men för att kunna hantera de längre flaken har man förlängt ramen med 30 centimeter.
 

Nya generationen Bigab B12 ersätter den äldre Bigab 1215 vagnen. Foto: Valdemar Jensen

Ramen nitas

När Bigab tog fram de nya vagnarna hämtade de inspiration från lastbilsindustrin och valde därefter att nita ihop ramarna. Enligt Anders finns det en klar fördel med det nya sättet att bygga vagnarna på.

– Genom att nita ramen uppnår vi en flexiblare ram som tål vridningar och andra påfrestningar bättre än vad en svetsad ram gör som kan tendera att spricka efter flera hårda år i tjänst, säger han.
 

Avfjädrat drag är tillval.

Växla eller tippa

B12 vagnen är utrustad med tiltbart torn och i den nya modellen är det möjligt att välja om man ska tippa eller växla inifrån hytten, vilket man tidigare behövt göra utifrån med en mekanisk spak. Systemet fungerar så att, om man vill växla flak fäller man först bak tornet, vilket gör att vagnen automatiskt hamnar i växlingsläge. Vill man tippa så tiltar man inte tornet. Detta är nytt för de mindre modellerna.
 

Kolven låser möjligheten för bakre boogien att fjädra, vilket gör flakväxlingarna stabilare och bekvämare att utföra, menar Anders. Här syns även några av de många nitar som man använder för att montera ihop ramen.

Bredare hjul

– Något mer nytt som erbjuds är bredare hjul för just minskad markpackning och bärighet som varit efterfrågat av kunder. På denna B12 sitter nu 560/45 däck.
 

Trumbromsar på samtliga hjul och 560/45 däck för bättre bärighet.

Tillval

Tillval som finns är bland annat avfjädrat drag för bättre komfort och mindre påfrestningar, fjädrad boogie, boogielås för en stabilare flakväxling och den elektriska dosan för att välja vilken hydraulfunktion man vill styra. Med dosan behövs inte lika många slangar.

Populära flakväxlare

– Vår Bigab B20 som presenterades förra hösten tog marknaden med stormsteg. Under året har vi levererat ungefär 40 Bigab B20 vagnar som är av vår större modell, vilket är mycket roligt. De nyutvecklade mindre vagnarna B10 och B12 har under Elmia-mässan fått visa upp sig och verkligen tagits emot bra av våra kunder och återförsäljare. Vi har tecknat order på 38 stycken B10 och B12 vagnar under Elmia mässan, avslutar Anders.

Valdemar Jensen
Valdemar Jensen
Tel: 073-925 05 41
E-post: valdemar@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 30 november 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste