Intrasslat Arla söker väg ut

Arla har satsat mycket på att marknadsföra svensk mjölk som mindre dålig. Det är en usel strategi för konsumentmarknadsföring av det livsmedel som har minst att skämmas för. Kritik från mjölkproducenter har inte bitit. Nu har Konsumentverket slagit Arla på fingrarna för klimatretoriken och Arla försöker smyga ut bakvägen, till ljudet av kritik från alla håll.

 

Budskapet i Arlas konsumentmarknadsföring har successivt utvecklats till att nu tala om netto noll klimatavtryck. Samtidigt har kraven på mjölkproducenterna gradvis stegrats. Arla låg i sin kommunikation bara steget efter hamburgerkedjan Max, som länge talat om att deras hamburgare är klimatpositiva.

Båda begreppen är såklart fördummande. Ingen produktion har netto noll klimatavtryck och än mindre kan matkonsumtion­ vara klimatpositiv. All mänsklig verksamhet ger avtryck. Vissa avtryck är mer motiverade än andra. Miljövänlig svensk matproduktion är själva definitionen av motiverad verksamhet.

Både Arla och Max har tagit den lätta vägen, att betala för trädplantering i Afrika och Sydamerika. Därmed menar de att de garanterar att lika mycket respektive mer koldioxid binds från atmosfären, än vad produktionen ska ha gett upphov till. Denna enkla väg till klimat-frälsning har på goda grunder länge varit ifrågasatt. Mest märklig blir trädplanteringen i Långtbortistan för ett lantbrukskooperativ vars medlemmars hela grund är att i kretslopp genom fotosyntesen binda koldioxid och frisätta syre, med mjölk, spannmål och virke som positiva ”biprodukter”.

Under decennier har Arla varit riktigt duktiga på produktutveckling och även på marknads­föring. Men kommunikationen av gårdarnas positiva utveckling är inte smart. Mindre dåligt, är inte ett slagkraftigt argument för konsument. Fakta som visar att viss mjölkproduktion sker med mer kontroll på miljöpåverkan än annan, kan vara ett argument i förhandlingar med livsmedelsindustri och detaljhandelns jättar, men det är en annan sak.

Arla slutar nu, till ljudet av burop från bland annat miljöorganisationer, att plantera träd i Långtbortistan. Det finns dock inte mycket hopp om att Arla ska byta linje och sluta tala om sina medlemmars mjölkproduktion som mindre dålig. Men nu är ett gyllene tillfälle att sluta skämmas och i stället tala positivt om världens bästa och mest naturliga vitamin-, protein- och sportdryck.

Det finns gott om produkter och verksamheter som har mycket att skämmas för i miljö- och ­klimatfrågan. Svensk mjölkproduktion är inte en av de verksamheterna. Du blir sannolikt aldrig älskad av den som väljer att hata dig. Inte ens genom att säga att du är mindre dålig. Lyft blicken och sträck på ryggen. Svenska mjölkproducenter har alla skäl att vara stolta. Det har deras största mejeriförening också skäl att vara.

Stefan Ljungdahl

Artikeln publicerades torsdag den 08 december 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste