Efter uppehållet: Sverige laddar inför Grüne Woche 2023
Sverige förbereder som bäst sin medverkan under Grüne Woche i Berlin den 20-29 januari, med målet att stärka svensk export av ekologiska livsmedel till Tyskland.
– Tyskland är Europas största marknad för ekologiska produkter och det innebär en stor potential för svenska producenter. Målet med vår medverkan på Grüne Woche är att visa upp de mervärden som svensk livsmedelsproduktion har, i synnerhet den ekologiska. Samtidigt hoppas vi att deltagandet kan få fler producenter här hemma att inse vilka möjligheter som finns, säger Camilla Bender Larson, uppdragsledare på Jordbruksverket för den svenska satsningen, i ett pressmeddelande.
Haft uppehåll
Pandemin satte stopp för genomförandet av mässan 2022. Men nästa år är det alltså dags igen. Inför mässan har Jordbruksverket jobbat med mässförberedande handledning för att stötta företagen som medverkar. Camilla säger att mässan är en fantastisk möjlighet att både utveckla sina exportstrategier, få ny kunskap och en möjlighet att också testa sina produkter.
Totalt 20 utställare medverkar i den svenska paviljongen 2023 och några av dem är nya för i år. Besökarna kommer bland annat kunna få smaka på köttbullar och potatismos, älgburgare, tacos och kaviar – allt i ekologiska versioner. Även olika dryckesalternativ, så som hantverksöl, kombucha och mjöd kommer finnas representerade. Därutöver kommer även kryddblandningar, honung, trattkantareller och grillsåser finnas i paviljongen.
Blandning av företag
Bland utställarna finns både små och stora företag med produktion i Sverige och som använder svenska råvaror i så stor utsträckning som möjligt. Alla produkterna på mässan är antingen ekologiska med EU-certifiering eller Krav-märkta eller har ambitionen att bli.