Ekologiska mässan Biofach Tyskland gör comeback

Den 14–17 februari är mässan tillbaka igen efter ett längre pandemi-uppehåll. 18 svenska företag kommer finnas representerade i Nürnberg.

Omsättningen för ekologiska varor ökade med 22 procent i Tyskland under 2020 och ytterligare 6 procent under 2021. Foto: Biofach Tyskland

Sverige deltar på den tyska ekomässan för tionde gången och i år kommer det svenska deltagandet vara större än någonsin. Företagen kommer att visas upp tillsammans i den svenska samlingsmontern, med beviljat stöd från Jordbruksverket som en del i den svenska livsmedelsstrategin.

– Att delta på Biofach ger företagen möjlighet att visa upp de mervärden som svensk ekologisk livsmedelsproduktion står för. Samtidigt hoppas vi att den starka närvaro som Sverige nu visar upp på den internationella arenan ska få fler svenska producenter att våga satsa på ekologiskt och inse vilken enorm potential som finns utanför Sveriges gränser, säger Marie Jaeger på Trade Fair Agency, som är arrangör av samlingsmontern, i en kommentar.

Tyskland är den största marknaden för ekologiskt i Europa och är Sveriges näst största handelspartner i världen, efter Norge. Omsättningen för ekologiska varor ökade med 22 procent i Tyskland under 2020 och ytterligare 6 procent under 2021.

Här är de deltagande svenska företagen på Biofach 2023:

Almnäs Bruk

Organic Sweden

Bagers

Roots of Malmö

Camelina of Sweden

Skånsk Chili

Mossagården

Svenska LantChips

Nordic Chocolate

Swedish Bee Company

Nordic Kings Supplements

Tekompaniet

Nordisk Bärinnovation

The Nordic Soda Company

Oh Mungood

Dirtwater Fox Brewery

Norrlands Fruktvin

Van Ufford/Kalmar Chokladfabrik

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 18 januari 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste