Svenskt ekofokus på Grüne Woche

Ett 20-tal svenska utställare visas upp på den internationella mat- och livsmedelsmässan i Berlin.

Den svenska montern på Grüne Woche invigdes av ambassadör Per Thöresson, statssekreterare Dan Ericsson och Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin. Produkterna som visas på mässan är ekologiska med EU-certifiering eller KRAV-märkning eller är sådana som utställarna arbetar på att ställa om och certifiera. I mötet med konsumenterna får de svenska producenterna värdefulla erfarenheter och kontakter som kan hjälpa dem att starta eller utveckla sin exportverksamhet. Foto: Bernhard Ludewig/Jordbruksverket

Internationale Grüne Woche i Berlin, är en av världens största mat-och lantbruksmässor, som senast den hölls 2020 lockade 400 000 besökare, däribland internationella beslutsfattare och nyckelpersoner inom livsmedelsbranschen. Mässan är ett stort tillfälle att marknadsföra den svenska livsmedelsproduktionens mervärden. Det skriver Jordbruksverket i ett pressmeddelande.

I år pågår mässan mellan den 20- 29 januari och under fredagens invigning besöktes den svenska montern bland annat av Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin.

– De mervärden som svenska producenter står för blir allt viktigare för konsumenterna, inte bara i Sverige utan även internationellt. Därför är det intressant att vara på plats på Grüne Woche och sprida kunskapen om vad Sverige som matland står för. Tyskland är Europas största marknad för ekologiska produkter så potentialen är stor, sade hon.

I den svenska montern kan besökarna smaka på allt från kryddor, grillsåser, honung, älgburgare, tacos till kaviar. Och i dryckesväg finns både hantverksöl, läsk och kaffe. Det svenska budskapet på mässan är hållbar och innovativ livsmedelsproduktion, vilket ligger rätt i tiden enligt Jordbruksverket. En hållbar livsmedelsproduktion är också ett av de övergripande målen under Sveriges ordförandeskap i EU.

– Jag var glad och stolt över att inviga den svenska montern på Grüne Woche som erbjuder ett smakprov av våra hållbara svenska jordbruksprodukter och livsmedel som kännetecknas av hög djurvälfärd, låg antibiotikaanvändning i djurproduktionen och jämförelsevis liten miljö- och klimatpåverkan, säger statssekreterare Dan Ericsson.

Utställare i den svenska montern på Internationale Grüne Woche:

  • Arvid Nordquist
  • Föreningen Sveriges Oberoende Bryggerier (Göteborgs Nya bryggeri, Gamla Enskede Bryggeri, Kornheddinge BryggeriKompani, Lundabryggeriet, Råå Bryggeri, Smögenbryggar’n, Wetterstadens Bryggeri)
  • Grinnemo Hallon och Honung
  • Mjödhamnen
  • Orkla Foods
  • Pomologik
  • Roots of Malmö
  • Sörgården Måla
  • Stockholms Bränneri
  • Swedish Bee Company
  • The Nordic Soda Company
  • Älgburgare i regi av Christoffer – Robins Mat AB
  • Österlenkryddor
  • Visit Trollhättan Vänersborg

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 23 januari 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste